Συνέντευξη του κου Καρκανιά, Προέδρου του Ελληνοβρετανικού Κολλεγίου, στο in.gr
1. Ποιο είναι το επίπεδο των αναγνωρισμένων ΚΕΜΕ;
Δεν μπορώ να μιλήσω γενικά για το επίπεδο όλων των Κολλεγίων που έχουν λάβει άδεια λειτουργίας ως Κέντρα Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης γιατί το κάθε ένα αναλόγως προς τις συνεργασίες του και την διοίκησή του λειτουργεί με διαφορετικό τρόπο.
Το Ελληνοβρετανικό Κολλέγιο όμως, του οποίου είμαι Πρόεδρος από το 1989, συνεργάζεται από τότε με Βρετανικό Πανεπιστήμιο – ξεκινήσαμε με το Πανεπιστήμιο της Ουαλίας και τώρα συνεργαζόμαστε με το Πανεπιστήμιο του Γκλύντουρ στην Ουαλία – και για αυτό λειτουργούμε σε «πανεπιστημιακό» επίπεδο ως «παράρτημα» του Πανεπιστημίου. Συγκεκριμένα ακολουθούμε το πρόγραμμα σπουδών του Πανεπιστημίου, οι καθηγητές μας εγκρίνονται από το Πανεπιστήμιο, τα θέματα των εξετάσεων τίθενται από το Πανεπιστήμιο, τα αποτελέσματα κάθε έτους ανακοινώνονται από το Πανεπιστήμιο. Για αυτό άλλωστε τα πτυχία στους αποφοίτους απονέμονται από το Πανεπιστήμιο.
Εξ άλλου από το 2005, το Ελληνοβρετανικό Κολλέγιο αναγνωρίζεται από το Βρετανικό Συμβούλιο Πιστοποίησης (BritishAccreditationCouncil) ως Ανεξάρτητο Ίδρυμα Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης. Τέλος, σημειώνουμε, ότι οι απόφοιτοί μας, εκτός από τα πτυχία τους λαμβάνουν και από το Βρετανικό ΔΟΑΤΑΠ (NARIC) και ειδική βεβαίωση για το ότι αυτά αναγνωρίζονται και ακαδημαϊκά και επαγγελματικά ως τέτοια στο ίδιο το Ηνωμένο Βασίλειο.
2. Τα ΚΕΜΕ, κατά την γνώμη σας, προάγουν την έρευνα;
Βασικός σκοπός των Κολλεγίων είναι η διδασκαλία. Στο Ελληνοβρετανικό Κολλέγιο όμως – και από ότι γνωρίζουμε και σε κάποια άλλα Κολλέγια - γίνεται ήδη βασική έρευνα ή αυτόνομα ή σε συνεργασία με το Βρετανικό Πανεπιστήμιο. Ειδικότερα, στο Ελληνοβρετανικό μετέχουμε επί πολλά χρόνια σε Ευρωπαϊκά ή αλλά διεθνικά επιστημονικά – εκπαιδευτικά προγράμματα, τα οποία χρηματοδοτούνται εν μέρει από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Κατά το τρέχον έτος ασχολούμαστε ιδιαίτερα με τα αντικείμενα των Πολύ Μικρών Επιχειρήσεων (μΜΕ), την διαδοχή στις οικογενειακές επιχειρήσεις, τις εφαρμογές ελεύθερου λογισμικού, τις βιολογικές καλλιέργειες και τον αγροτουρισμό και άλλα.
3. Ποια η σύνδεση των ειδικοτήτων με την αγορά εργασίας;
Οι ειδικότητες του Ελληνοβρετανικού έχουν επιλεγεί με γνώμονα την κάλυψη συγκεκριμένων αναγκών της αγοράς εργασίας και βασικός μας στόχος είναι η προετοιμασία των σπουδαστών μας για συγκεκριμένες επαγγελματικές δραστηριότητες μετά την αποφοίτησή τους.
Εμείς εφαρμόζουμε από χρόνια την αρχή, η οποία τώρα τελευταία αναδεικνύεται από τις πανεπιστημιακές αρχές άλλων χωρών, ότι τα εκπαιδευτικά ιδρύματα πρέπει να ρυθμίζουν τα προγράμματά τους και τον τρόπο λειτουργίας τους ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των επιχειρήσεων. Σαν παράδειγμα αναφέρουμε ότι εμείς σε όλα μας τα προγράμματα ενισχύουμε την αντίληψη των σπουδαστών μας ότι πρέπει κατά την διάρκεια της φοιτήσεώς τους να αποκτούν συγκεκριμένες γνώσεις και δεξιότητες γιατί αυτές και όχι το πτυχίο κυρίως θα τους εξασφαλίσουν μια επιτυχή επαγγελματική σταδιοδρομία.
4. Η παιδεία μπορεί να αποτελέσει λειτουργικό παράγοντα για την υπέρβαση της κρίσης και με ποιόν τρόπο;
Κατά την γνώμη μου, η κρίση την οποία βιώνουμε, είναι κρίση παιδείας και μόνο εάν επανακαθορίσουμε τους στόχους και τον τρόπο λειτουργίας του εκπαιδευτικού μας συστήματος είναι δυνατόν να βγούμε από αυτήν.
Η αντίληψη, η οποία καλλιεργήθηκε επί πολλές δεκαετίες στους μαθητές των νηπιαγωγείων έως τους μαθητές των πανεπιστημίων, ότι έχουν μόνο ή κυρίως δικαιώματα και όχι υποχρεώσεις και ότι η πολιτεία είναι υποχρεωμένη να παρέχει τα πάντα χωρίς οι πολίτες να έχουν υποχρεώσεις τηρήσεως κανόνων, υπακοής σε νόμους και οπωσδήποτε πληρωμής φόρων, είναι η αιτία της σημερινής οικονομικής και κοινωνικής κρίσης. Επίσης, η επιδίωξη της αποκτήσεως πτυχίων σε οποιοδήποτε αντικείμενο μόνο και μόνο για να εξασφαλιστεί ο διορισμός στο δημόσιο οδήγησε στην διόγκωση του δημοσίου τομέα και στην εξαφάνιση της άμιλλας, η οποία είναι η βάση της ανάπτυξης όλων των επιχειρήσεων, οργανισμών, κρατών.
Εμείς στο Ελληνοβρετανικό, προσπαθούμε με πολλούς τρόπους, να εμφυσήσουμε στους σπουδαστές μας το πνεύμα της άμιλλας, της δημιουργικότητας, της καινοτομίας, της τιμιότητας γιατί είμαστε βέβαιοι, ότι χωρίς αυτά δεν θα μπορέσουν οι ίδιοι να ζήσουν και να συντελέσουν στην δημιουργία μιας υγιούς πολιτείας.
5. Ποιοι είναι οι στόχοι και τα σχέδιά σας για τα επόμενα χρόνια;
Σκοπεύουμε να διευρύνουμε τους τομείς στους οποίους προσφέρουμε προγράμματα σπουδών και να βελτιώσουμε το ακαδημαϊκό επίπεδο λειτουργίας μας. Αναμένουμε ότι πολύ σύντομα θα επιτραπεί και στην Ελλάδα, όπως και σε όλη την Ευρώπη, η ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικών ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και προσπαθούμε να είμαστε έτοιμοι για είσοδο σε αυτόν τον χώρο είτε μόνοι μας είτε σε συνεργασία με άλλα κολλέγια.
|