| ||||||
ΣΕΛ ΝΟΡΝΤΣΤΡΟΜ "Μαθήματα καινοτομίας από έναν γκουρού" O καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου της Στοκχόλμης προτείνει στις επιχειρήσεις να πάψουν να μιμούνται
Το τέταρτο συνέδριο Marketing Directors Forum που πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα υπό τη διοργάνωση της εταιρείας Boussias Communications είχε τον... απειλητικό τίτλο «Innovate or else...» (Καινοτομήστε - διαφορετικά...). Αυτό ήταν εξάλλου και το βασικό μήνυμα του κεντρικού ομιλητή του συνεδρίου Σελ Νόρντστρομ, ενός από τους λαμπρότερους νέους γκουρού των επιχειρήσεων. Καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου της Στοκχόλμης και σύμβουλος πάμπολλων επιχειρήσεων, ο κ. Νόρντστρομ μίλησε στο «Βήμα» για τις επιλογές που έχουν οι επιχειρήσεις στην εποχή του... «Karaoke Capitalism», όπως είναι ο πρωτότυπος τίτλος του τελευταίου βιβλίου του. Οπως εξηγεί, «η σύγχρονη οικονομία με την ελεύθερη κυκλοφορία της πληροφορίας κάνει εξαιρετικά εύκολη τη μίμηση - όλοι μιμούνται ο ένας τον άλλον, με τελικό αποτέλεσμα την ομοιομορφία. Αν δείτε την κατηγορία των μεσαίων αυτοκινήτων, θα διαπιστώσετε ότι όλα μοιάζουν τόσο πολύ μεταξύ τους που τελικά οι καταναλωτές δεν είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν ούτε ευρώ παραπάνω σε έξτρα εξοπλισμό. Δεν είναι περίεργο που οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν πρόβλημα κερδοφορίας!». Αυτό που προτείνει στις επιχειρήσεις, οι οποίες βλέπουν συνεχώς τον ανταγωνισμό να σκληραίνει είναι να σταματήσουν να μιμούνται διότι «δεν είναι καλή ιδέα, δεν έχει κέρδος». Στο ίδιο... τραγουδιστικό πνεύμα ήταν και το ανορθόδοξο παράδειγμα που έφερε κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στους συνέδρους, όταν είπε ότι «έχετε κάποιους πολύ καλούς τραγουδιστές στην Ελλάδα, αλλά την σήμερον ημέρα δεν μπορούν να κρυφτούν από τη Μαντόνα, είναι δίπλα τους στα ράφια των δισκοπωλείων». * Το προσωρινό μονοπώλιο H αμερικανίδα τραγουδίστρια εκπροσωπεί στη σκέψη του κ. Νόρντστρομ την καινοτομία - στον τρόπο που ντύνεται, στο αμφιλεγόμενο βιβλίο της για το σεξ, στις μουσικές της επιλογές -, που οδηγεί στο επιδιωκόμενο και εξαιρετικά πολύτιμο «προσωρινό μονοπώλιο». Οπως τόνισε, «πολύ καλή ιδέα είναι να γίνεις το νούμερο ένα». Υπάρχουν όμως κάποιες επιχειρήσεις που είναι πιο κατάλληλα προετοιμασμένες από τις υπόλοιπες ώστε να αντεπεξέλθουν στις προκλήσεις αυτού του «γενναίου καινούργιου κόσμου» που περιγράφει; «Ναι, και αυτό αντανακλάται στα αποτελέσματά τους. Δεν πιστεύω ωστόσο ότι πρόκειται για ένα δώρο από τον Θεό, εμείς οι άνθρωποι μπορούμε να το πραγματοποιήσουμε με την κατάλληλη κατάρτιση• με εκπαίδευση, εκπαίδευση, εκπαίδευση, εκπαίδευση, εκπαίδευση μπορούμε να βοηθήσουμε τους εργαζομένους να γίνουν ανταγωνιστικοί». Πέντε φορές αναφέρει τη λέξη, όσες συμβούλεψε και τον βρετανό πρωθυπουργό Τόνι Μπλερ να το κάνει κατά την τελευταία προεκλογική εκστρατεία στη Βρετανία. Ο ίδιος αναγνωρίζει ότι η ανάγκη για καινοτομία είναι πιο επείγουσα σε κάποιους κλάδους από άλλους: «Υπάρχουν κάποιοι κλάδοι που δέχονται εξαιρετικές πιέσεις αυτή την εποχή. Οι τράπεζες, για παράδειγμα: οι υπηρεσίες τους είναι κατά μία έννοια ένα απλό, γνωστό από παλιά προϊόν. Το γεγονός αυτό ωστόσο σημαίνει ότι προκειμένου να προσελκύσει νέους πελάτες μια τράπεζα θα πρέπει να είναι πολύ πολύ διαφορετική, να προσφέρει κάτι που οι ανταγωνιστές της δεν δίνουν στους πελάτες τους». Ο κ. Νόρντστρομ θεωρεί ότι κάτι αντίστοιχο συμβαίνει στους περισσότερους ώριμους κλάδους: η πίεση για την καινοτομία είναι υψηλότερη - και αυξάνεται συνεχώς. «Στην Ευρώπη η κοινή αγορά αναγκάζει τις επιχειρήσεις να συγκριθούν μεταξύ τους. Παλαιότερα στην Ελλάδα δραστηριοποιούνταν κυρίως ελληνικές επιχειρήσεις, σήμερα όμως η Ikea, η Inditex, η Metro, όλες τους είναι εδώ! Για τις επιχειρήσεις της χώρας αυτό σημαίνει ότι πρέπει να καινοτομήσουν διότι, αν δεν το κάνουν, θα έχουν προβλήματα». * Οι επιλογές των επιχειρήσεων «H Ikea είναι απίστευτα ανταγωνιστική, που σημαίνει ότι αν εσύ δραστηριοποιείσαι στον χώρο του επίπλου είσαι υποχρεωμένος να βρεις έναν νέο τρόπο να κάνεις ελκυστικά τα δικά σου έπιπλα. Οσο για τη "Metro", όταν καταφθάνει σε μια πόλη, τότε τα υπάρχοντα έντυπα πρέπει να ανανεώσουν την ύλη τους, να αφήσουν κάποια θέματα και να εξειδικευθούν σε άλλα. Επιστρέφοντας στην αυτοκινητοβιομηχανία, εκτιμά ότι μόνο δύο είναι επιτυχημένες: η Toyota, η οποία είναι εξαιρετικά υγιής (fit), και η BMW, η οποία είναι εξαιρετικά ελκυστική (sexy). Αυτές είναι άλλωστε οι δύο επιλογές που προτείνει στις επιχειρήσεις, αν και αναγνωρίζει ότι τις περισσότερες φορές η Ευρώπη προτιμά το δεύτερο καθώς δεν μπορεί να ανταγωνισθεί ως προς το κόστος. Τονίζει ωστόσο ότι στη μάχη για αυτού του είδους την ανταγωνιστικότητα υπάρχει ένας ακόμη παράγοντας που παίζει κρίσιμο ρόλο. «Στην Ευρώπη η υγεία των επιχειρήσεων δεν εξαρτάται από τους χαμηλούς μισθούς αλλά από την καινοτομία» υπογραμμίζει γυρίζοντας πίσω στον τίτλο του συνεδρίου. KATEPINA ΣΩΚΟΥ Το ΒΗΜΑ, 04/12/2005 |