| ||||
Άρθρο του καθηγητή μας Δρ. Θεοχάρη Ευάγγελου με θέμα:
Διαχείριση Επιχειρηματικής Κουλτούρας:
Ένα διαχρονικά επίκαιρο εργαλείο διοίκησης Η Επιχειρηματική Κουλτούρα είναι το κλειδί, η εγγύηση για υψηλές αποδόσεις. Η Επιχειρηματική, ή πιο Ακαδημαϊκά, η «Οργανωσιακή Κουλτούρα» είναι στην ουσία ένα συνεχές πρόγραμμα εκπαίδευσης, ένα 24ωρο, καθημερινό σεμινάριο το οποίο εξελίσσεται εντός κάθε οργανισμού. Η έννοια της Επιχειρηματικής Κουλτούρας απασχόλησε για πρώτη φορά έντονα, τον επιχειρηματικό κόσμο στις αρχές της δεκαετίας ‘90. Τα χαρακτηριστικά που συνθέτουν την επιχειρηματική κουλτούρα αναγνωρίσθηκαν ως οι κυριότερες πηγές αντίστασης στις επιδιωκόμενες αλλαγές (resistance to change) στη στρατηγική, τις διαδικασίες και τις δομές των επιχειρήσεων. Σήμερα, η ανάγκη συνεχούς και αποτελεσματικής προσαρμογής των επιχειρήσεων σε ένα δυναμικό, παγκοσμιοποιημένο και συχνά απρόβλεπτο περιβάλλον, καθιστά τη διαχείριση της επιχειρηματικής κουλτούρας περισσότερο επίκαιρη από ποτέ. Η Επιχειρηματική Κουλτούρα περιλαμβάνει τα βαθιά πιστεύω, τις αντιλήψεις, τις αξίες και συμπεριφορές τα οποία μοιράζονται οι εργαζόμενοι μιας επιχείρησης, δίνει συχνά το στίγμα της συνολικής επιχειρηματικής λειτουργίας, χαρακτηρίζει με μοναδικό τρόπο την επιχείρηση και διαμορφώνεται σε βάθος χρόνου. Μία σχετική, πλην όχι ταυτόσημη έννοια, είναι αυτή του οργανωσιακού κλίματος το οποίο αντικατοπτρίζεται σε ορατές πολιτικές, πρακτικές και διαδικασίες που χαρακτηρίζουν την εσωτερική εικόνα της επιχείρησης σε μία δεδομένη χρονική περίοδο. Μια άκρως ενδιαφέρουσα προσέγγιση της Επιχειρηματικής Κουλτούρας, έχει γίνει από τους Deal και Kennedy μόλις το 1982, στο βιβλίο τους Corporate Cultures: The Rites and Rituals of Corporate Life. Οι συγγραφείς περιγράφουν την Επιχειρηματική Κουλτούρα ως τον «τρόπο με τον οποίο τα πράγματα τρέχουν και διεκπεραιώνονται εδώ πέρα»! Από την άλλη μεριά ο Johnson το 1988, ακολούθησε μια πιο επιστημονική προσέγγιση η οποία εντοπίζει διάφορα στοιχεία τα οποία απαρτίζουν / συνθέτουν την Επιχειρηματική Κουλτούρα. Ονομάζει μάλιστα, το στοιχείο το οποίο έχει να κάνει με τις αντιλήψεις και τις αξίες που μοιράζονται τόσο οι εργαζόμενοι όσο και η ίδια η επιχείρηση ως “Paradigm”, δηλαδή «Πρότυπο». Οι περισσότεροι, σχετικοί επιστήμονες με το θέμα πάντως, έχουν καταλήξει στους κρίσιμους παράγοντες για μια επιτυχημένη Επιχειρηματική Κουλτούρα. Αυτοί είναι οι παρακάτω: Περνώντας όμως από το Ακαδημαϊκό και θεωρητικό σκέλος στο πρακτικό, ο σημαντικότερος παράγοντας για την επιτυχία μιας επιχείρησης είναι η μέτρηση και αξιολόγηση της επιχειρηματικής κουλτούρας μιας και αποτελεί τη βάση για: να αποδοθεί η απαιτούμενη έμφαση: να διερευνηθούν: και να επιτευχθούν: Η μέτρηση της επιχειρηματικής κουλτούρας οφείλει να βασίζεται σε έγκυρα υποδείγματα από τη θεωρία και την πράξη, τα οποία θα πρέπει απαραιτήτως να εξειδικεύονται ανάλογα με τις ανάγκες και ιδιαιτερότητες της επιχείρησης, ήτοι τον τομέα δραστηριοποίησης, το ανταγωνιστικό περιβάλλον, την υφιστάμενη κατάσταση, τις επιδιώξεις της διοίκησης και τον βαθμό «ωριμότητας» ως προς την κατανόηση των θεμάτων που περιλαμβάνονται στις μετρήσεις. Μια σημαντική προσπάθεια προς την εύρεση και τη «θεσμοθέτηση» κάποιων πρακτικών εργαλείων για την μέτρηση της επιχειρηματικής κουλτούρας έχει γίνει από την ομάδα του Μ Dodsworth, η οποία έχει χρησιμοποιήσει με επιτυχία μοντέλα και τεχνικές πολυώνυμων αλγορίθμων σε συνδυασμό με τεχνικές συνεντεύξεων. Είναι γεγονός πάντως, ότι αρκετές φορές η επιχειρηματική κουλτούρα, είτε δεν μετράται καθόλου, διότι «είναι όλα γνωστά», είτε προσεγγίζεται επιφανειακά. Οι συχνότερες αδυναμίες αφορούν: Η συνεισφορά ενός έμπειρου Συμβούλου είναι καταλυτική για την ορθή διάγνωση και αξιολόγηση της επιχειρηματικής κουλτούρας. Συγκεκριμένα, ένας έμπειρος Σύμβουλος μπορεί να συμβάλει αποτελεσματικά: |