Τευχος 43


Ένα κτίριο που... παράγει ρεύμα!

Τα φωτοβολταϊκά συστήματα θα αποφέρουν στους ιδιοκτήτες 10.500 ευρώ κάθε χρόνο!

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Χάρης Καρανίκας

«Ένα κτίριο δεν αρκεί να είναι πράσινο, πρέπει και να φαίνεται πράσινο». Αυτό ήταν το σκεπτικό των κατασκευαστών του πρώτου κτιρίου στην Ελλάδα με φωτοβολταϊκά στις προσόψεις των μπαλκονιών.


Αν και η συγκεκριμένη λύση επιλέχθηκε κυρίως για αισθητικούς λόγους, η εγκατάσταση των ηλιακών πάνελ στους 7 ορόφους αλλά και τη στέγη της οικοδομής μπορεί να αποφέρει έως και 10.500 ευρώ κάθε χρόνο στους ιδιοκτήτες.

«Πολύς κόσμος είναι επιφυλακτικός με την τοποθέτηση των φωτοβολταϊκών για αισθητικούς λόγους: κατά κάποιον τρόπο τα συσχετίζουν στο μυαλό τους με τους ηλιακούς θερμοσίφωνες. Το έργο αυτό αποδεικνύει ότι τα φωτοβολταϊκά μπορούν πολύ εύκολα να συνδυαστούν με άλλα αρχιτεκτονικά στοιχεία προς ένα ιδιαίτερα καλαίσθητο αποτέλεσμα», λέει στα «ΝΕΑ» ο κ. Λευτέρης Σιγάλας, διευθύνων σύμβουλος της Οmniphos ΑΤΕ, που υλοποίησε την εγκατάσταση του συστήματος.

Στο πράσινο κτίριο που βρίσκεται στον αριθμό 93 της Λεωφόρου Αλεξάνδρας έχουν εγκατασταθεί συνολικά 20 κιλοβάτ ηλιακών πάνελ- 13 από αυτά τοποθετήθηκαν στις προσόψεις των μπαλκονιών, ενώ τα υπόλοιπα στην ταράτσα. Σύμφωνα με τους ειδικούς τα ηλιακά πάνελ που τοποθετούνται κατακόρυφα έχουν κατά προσέγγιση 50% μειωμένη απόδοση καθώς οι ακτίνες βρίσκουν την επιφάνειά τους με μεγάλη γωνία. Στην περίπτωση του νέου κτιρίου της Λεωφόρου Αλεξάνδρας το κόστος των πάνελ που τοποθετήθηκαν στα μπαλκόνια δεν ξεπέρασε τα 57.000 ευρώ και θα αποσβεστεί σε 10-11 χρόνια. Όχι άσχημα για μία λύση που επιλέχθηκε για αισθητικούς κυρίως λόγους...
Όσο για τα φωτοβολταϊκά στην ταράτσα, η ισχύς των οποίων φτάνει τα 7 κιλοβάτ, θα «κερδίζουν» για λογαριασμό των ιδιοκτητών τους περίπου 5.300 ευρώ ετησίως, ενώ το κόστος τους ανήλθε σε 28.000 ευρώγεγονός που κάνει την απόσβεσή τους «υπόθεση 5 ετών».

Περιβαλλοντικά οφέλη
«Η τοποθέτηση των φωτοβολταϊκών στις προσόψεις των εξωστών, πέρα από αισθητική λύση, προσφέρει περιβαλλοντικά και οικονομικά οφέλη: αφενός συνεισφέρει στη μείωση των ρύπων για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και αφετέρου μειώνει το ύψος των λογαριασμών ηλεκτρικού καθιστώντας τα μία ενδιαφέρουσα επένδυση από κάθε άποψη», επισημαίνει ο κ. Λευτέρης Σιγάλας.

Μικρά μυστικά για μεγαλύτερο κέρδος

ΓΙΑ ΝΑ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΘΟΥΝ σε ταράτσες ή στέγαστρα φωτοβολταϊκά συνολικής ισχύος έως και 10 κιλοβάτ- το κόστος των οποίων δεν υπερβαίνει τις 40.000 ευρώ συμπεριλαμβανομένης της τοποθέτησης-, απαραίτητη είναι μία έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας, ενώ βάσει της πρόσφατης ρύθμισης καταργείται η τήρηση βιβλίων. Αν τοποθετηθούν το ένα δίπλα στο άλλο χωρίς κλίση ώστε να καταλαμβάνουν τον ελάχιστο δυνατό χώρο- ήτοι περίπου 75 τετραγωνικά μέτρα - η μείωση της απόδοσής τους υπολογίζεται για την ηλιοφάνεια της Αθήνας στο 9%.

Δηλαδή θα παράγουν ετησίως περίπου 12.700 κιλοβατώρες, των οποίων η αξίαμε 55 λεπτά ανά κιλοβατώρα που θα αγοράζει η ΔΕΗ- ανέρχεται σε 6.985 ευρώ.

Για να αποδίδουν τα φωτοβολταϊκά στο μάξιμουμ των δυνατοτήτων τους θα πρέπει η τοποθέτησή τους να γίνει με κλίση 25%, που σημαίνει ότι για την εγκατάσταση 10 κιλοβάτ απαιτείται χώρος 150 τετραγωνικών μέτρων. Σε αυτήν την περίπτωση τα ετήσια έσοδα από την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος ανέρχονται σε 7.700 ευρώ. «Αν σε μία ταράτσα υπάρχει και κοινόχρηστος και ιδιωτικός χώρος έχουμε τη δυνατότητα τοποθέτησης 20 κιλοβάτ φωτοβολταϊκών χωρίς κλίση σε 150 τ.μ.

Μπορεί να έχουν μειωμένη απόδοση κατά 9%, όμως συμφέρει οικονομικά αφού προσφέρουν έσοδα της τάξης των 14.000 ευρώ κάθε χρόνο και μάλιστα αφορολόγητα από τη στιγμή που οι εγκαταστάσεις έως 10 κιλοβάτ δεν φορολογούνται», λέει ο κ. Σιγάλας. Ο ίδιος επισημαίνει ότι για να μπορέσει κάποιος να εγκαταστήσει έως και 20 κιλοβάτ φωτοβολταϊκών σε προσόψεις μπαλκονιών, θα πρέπει - πέρα από την έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας από την Πολεοδομία- να τηρεί βιβλία για την Εφορία, ενώ θα φορολογείται από 20% έως 25% για τα έσοδα ανάλογα με το είδος της εταιρείας που έχει συστήσει. Επιπλέον η τιμή αγοράς της κιλοβατώρας από τη ΔΕΗ σε αυτήν την περίπτωση ανέρχεται στα 45 λεπτά και όχι στα 55 όπως ισχύει για τις εγκαταστάσεις έως 10 κιλοβάτ σε ταράτσες και στέγαστρα.

ΤΑ ΝΕΑ, 21 Οκτωβρίου 2009


επιστροφή