Τευχος 4



«Πεθαίνουν» οι μπαταρίες


Iαπωνία: θα αντικατασταθούν από μίνι ενεργειακές κυψέλες με υδρογόνο
LEO LEWIS




Ύστερα από έναν αιώνα ακατάπαυστης χρήσης σε κινητά αντικείμενα, οι μέρες της μπαταρίας φαίνεται πως είναι μετρημένες. H σύγχρονη τεχνολογία κάνει λόγο για την κυριαρχία της κυψέλης καυσίμου με πρωταγωνιστή το υδρογόνο.


Σχεδόν πάντοτε τελειώνουν όταν τις χρειαζόμαστε περισσότερο, όμως μας είναι απολύτως απαραίτητες. Προς το παρόν τουλάχιστον και μέχρι την αντικατάστασή τους, που όλα δείχνουν ότι δεν θ' αργήσει. Αυτό ανακοινώθηκε σε μια συγκέντρωση των πλέον προηγμένων τεχνολογικά εγκεφάλων του κόσμου στην Ιαπωνία.

Ένας μηχανικός από την ιαπωνική εταιρεία ηλεκτρονικών Hitachi έβγαλε από την τσέπη του πλαστικό σκεύος υγρού αερίου, ελαφρώς μικρότερο από αναπτήρα, και το τοποθέτησε σε μεταλλικό κουτί που ήταν ελαφρώς μεγαλύτερο από ένα πακέτο τσιγάρα. Τροφοδοτούμενες από τις μικροσκοπικές κυψέλες καυσίμου ή αλλιώς ενεργειακές κυψέλες, οι οποίες θα κυκλοφορήσουν στην αγορά σε περίπου 18 μήνες, οι μικροσυσκευές που μας συνοδεύουν στις καθημερινές μας δραστηριότητες, είτε πρόκειται για τα κινητά τηλέφωνα είτε για τους μεταφερόμενους υπολογιστές, θα μπορούν να μας εξυπηρετούν πλέον για ένα μικρό ταξίδι.

H «δεξαμενή»

Στηριζόμενο σε μια μικρή «δεξαμενή» υδρογόνου - το πλέον άφθονο στοιχείο στο σύμπαν - ένα παιδικό τρένο στον χώρο της έκθεσης λειτουργούσε με κυψέλες καυσίμου και μπορούσε να συνεχίσει το ταξίδι του για περισσότερες από τρεις ώρες. Ανάλογα ειδικά μοντέλα αυτοκινήτων, μηχανών, αεροσκαφών λειτουργούσαν με τον ίδιο τρόπο. Είναι μια από τις εικόνες του μέλλοντος που κυριάρχησε στην πρώτη ειδική έκθεση «Expo Fuel-Cell», που πραγματοποιήθηκε στην Ιαπωνία, στη χώρα όπου οι μηχανικοί είναι οι αναγνωρισμένοι ηγέτες στον ιδιαίτερα ανταγωνιστικό τομέα της ανάπτυξης καθαρών, φθηνών και απεριόριστων πηγών ενέργειας.

Οι κυψέλες καυσίμου στηρίζονται στην αρχή ότι το υδρογόνο, όταν περνά μέσα από μια προσεκτικά κατασκευασμένη μεμβράνη «ανταλλαγής πρωτονίου», θα διασπαστεί στα συστατικά του, ένα θετικό και ένα αρνητικό ιόν. H διαφορά δυναμικού μεταξύ τους δημιουργεί το απαιτούμενο ηλεκτρικό ρεύμα. Όσο παρέχεται στην κυψέλη η κατάλληλη πηγή υδρογόνου - είτε άμεσα είτε με τη διάσπαση μιας χημικής ουσίας όπως η μεθανόλη - αυτή θα συνεχίσει να παράγει ενέργεια και να εκπέμπει ως υποπροϊόν μόνο νερό.

H επιστήμη είχε επί πολύν καιρό να επιλύσει δύσκολα προβλήματα μηχανικής. H ανεύρεση τρόπων ώστε να γίνουν οι κυψέλες ανθεκτικές, ελαφριές, επαρκείς και από υλικά τα οποία ο περισσότερος κόσμος να μπορεί να αγοράσει ήταν διαδικασία δαπανηρή και ιδιαίτερα περίπλοκη.

Αντικαθιστούν το ηλεκτρικό!

H ΙΑΠΩΝΙΑ, μια χώρα με πολύ λίγους φυσικούς πόρους, στηρίζεται στις εισαγωγές για όλη την ποσότητα πετρελαίου που χρειάζεται. Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που σήμερα κορυφαίοι Ιάπωνες επιστήμονες και τεχνολόγοι σκέπτονται την προοπτική της γενικευμένης χρήσης της τεχνολογίας των κυψελών καυσίμου υδρογόνου για τη χώρα τους.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι η κατασκευαστική εταιρεία Sekisui House εξετάζει το ενδεχόμενο να διαθέσει στην αγορά του Τόκιο από τον Μάρτιο σπίτια που θα χρησιμοποιούν τις ενεργειακές κυψέλες καυσίμου για οικιακή χρήση. Οι κυψέλες αυτές θα έχουν μέγεθος καταψύκτη και θα μπορούν να τροφοδοτούν με ενέργεια ολόκληρο το νοικοκυριό.

©The Times, 2005

Επιμέλεια: Ρένα Δημητρίου

ΤΑ ΝΕΑ , 24/01/2005 , Σελ.: N70



επιστροφή