* Μίνι μάρκετ, ψιλικατζίδικα, φούρνοι, ζαχαροπλαστεία, καφετέριες, ακόμη και βενζινάδικα εκμεταλλεύονται το κενό του νόμου
Μάχη για τα 7 δισ. ευρώ των περιπτέρων
Ο ετήσιος τζίρος των «πολυκαταστημάτων του πεζοδρομίου» αντιστοιχεί στο 5% του ελληνικού ΑΕΠ
|
Ο εμπλουτισμός της γκάμας των προϊόντων που διαθέτουν σήμερα τα περίπτερα απαιτεί τουλάχιστον τον διπλασιασμό του μεγέθους των κουβούκλιων
|
Σε μια αδυσώπητη μάχη με λάφυρο ένα μέρος από τον ετήσιο τζίρο των 7 δισ. ευρώ που πραγματοποιούν τα 18.000 περίπτερα της χώρας, έχουν αποδυθεί τα μίνι μάρκετ, τα ψιλικατζίδικα, οι φούρνοι, τα ζαχαροπλαστεία, οι καφετέριες, ακόμη και τα βενζινάδικα. Δεν πρόκειται για τυπογραφικό λάθος. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Ενοικιαστών Καπνοπωλών Περιπτερούχων, κ. Γ. Λάμπρη, ο ετήσιος κύκλος εργασιών των περιπτέρων προσεγγίζει τα 2,4 τρισ. δρχ. ή 7 δισ. ευρώ. Πρόκειται για εντυπωσιακό νούμερο, αν αναλογιστούμε ότι αντιστοιχεί περίπου στο 5% του ΑΕΠ της Ελλάδος ή στον κύκλο εργασιών που πραγματοποίησαν το 2004 η ΔΕΗ και ο ΟΠΑΠ μαζί! Σε αυτή την πίτα προσπαθούν τα τελευταία χρόνια να μπουν, άλλοτε επιτυχώς και άλλοτε όχι, επαγγελματίες από συναφείς κλάδους.
* Βροχή τα πρόστιμα
«Ο πόλεμος που έχει ξεσπάσει» επισημαίνει ο κ. Λάμπρης «είναι άνισος, καθώς οι ανταγωνιστές μας εκμεταλλεύονται τα κενά που υπάρχουν στη νομοθεσία που διέπει τη λειτουργία των περιπτέρων. Τα "καρφώματα" στους υγειονομικούς ελεγκτές είναι πλέον σύνηθες φαινόμενο, με αποτέλεσμα τα πρόστιμα να πέφτουν βροχή στους περιπτερούχους». H σχετική νομοθεσία είναι πολύ παλιά, υπάρχει εδώ και τουλάχιστον τέσσερις δεκαετίες, και ως εκ τούτου δεν προβλέπει τη διάθεση πολλών από τα προϊόντα που υπάρχουν σήμερα στα ψυγεία όλων των περιπτέρων, όπως το γάλα, το εμφιαλωμένο νερό, οι χυμοί και τα γιαούρτια. Αυτό σημαίνει ότι οι περιπτερούχοι είναι εκτεθειμένοι σε οποιοδήποτε έλεγχο, ο οποίος τις περισσότερες φορές πραγματοποιείται κατόπιν καταγγελίας. Τα πρόστιμα σε τέτοιες περιπτώσεις είναι αρκετά «τσουχτερά», καθώς μπορεί να ξεπεράσουν ακόμη και τα 1.000 ευρώ.
Την ίδια στιγμή παράνομα λειτουργούν και πολλά ψιλικατζίδικα ή μίνι μάρκετ. Οπως εξηγεί ο πρόεδρος των περιπτερούχων, όσοι έχουν άδεια πώλησης προϊόντων καπνού δεν νομιμοποιούνται να πωλούν στον ίδιο χώρο τρόφιμα, ενώ και στα βενζινάδικα η διάθεση τσιγάρων απαγορεύεται εφόσον το μίνι μάρκετ ανήκει στον πρατηριούχο καυσίμων. «Στην Ελλάδα επικρατεί χάος. Ο ένας καρφώνει τον άλλον. Τα περισσότερα σημεία πώλησης τσιγάρων λειτουργούν κατά παράβαση του νόμου, λόγω της παράλληλης διάθεσης και άλλων προϊόντων. Μέχρι και μανάβικο έχω πετύχει που πουλούσε τσιγάρα!» τονίζει ο κ. Λάμπρης.
* Σειρά αιτημάτων
Για τα προβλήματα που υπάρχουν στην αγορά εκπρόσωποι της Ομοσπονδίας Περιπτερούχων είχαν την εβδομάδα που πέρασε συνάντηση με τον υφυπουργό Ανάπτυξης κ. I. Παπαθανασίου, στον οποίο υπέβαλαν μια σειρά αιτήματα, το οποία επικεντρώνονται στην τροποποίηση του αναχρονιστικού θεσμικού πλαισίου. «H νομοθεσία πρέπει να εκσυγχρονιστεί, διότι η ισχύουσα καλύπτει ανάγκες άλλων εποχών» σημειώνει ο κ. Λάμπρης που παρευρέθη στη συνάντηση με τον υφυπουργό. Βασικός στόχος είναι η νομιμοποίηση των «απαγορευμένων» προϊόντων που διατίθενται από όλα σχεδόν τα περίπτερα, όπως το γάλα το νερό και οι χυμοί.
Το δεύτερο αίτημα των περιπτερούχων αφορά τον περιορισμό της γραφειοκρατίας κατά τη διαδικασία τροποποίησης των νόμων. Σήμερα αρμόδια για τα θέματα των περιπτέρων είναι πέντε υπουργεία: το Αμυνας, το Οικονομικών, το ΠΕΧΩΔΕ, το Εσωτερικών και το Ανάπτυξης. Αυτό σημαίνει ότι για τη λήψη οποιασδήποτε απόφασης πρέπει να συνυπογράψουν και τα πέντε υπουργεία, διαδικασία ιδιαίτερα χρονοβόρος.
Τρίτο σημαντικό αίτημα αποτελεί η χορήγηση νέων αδειών στους μοναδικούς δικαιούχους, τους αναπήρους πολέμου, οι οποίοι βρίσκονται σήμερα σε λίστα αναμονής. «Στην Αττική έχουν δημιουργηθεί γειτονιές, όπως στα Μεσόγεια, όπου είναι απαραίτητη η δημιουργία νέων θέσεων περιπτέρων. Ολος αυτός ο κόσμος που κατοικεί σήμερα στις περιοχές αυτές πρέπει με κάποιο τρόπο να εξυπηρετηθεί» επισημαίνει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας. Εξάλλου σημαντικό για τον ίδιο είναι και το ζήτημα της μεταφοράς των περιπτέρων. Σήμερα επιτρέπεται η μεταφορά τους μόνον εντός του ίδιου δήμου. Οι περιπτερούχοι ζητούν να επιτραπεί η μεταφορά εντός της υπερνομαρχίας Αθηνών - Πειραιώς.
* Οι νόμιμες διαστάσεις
Εξάλλου πρόβλημα αντιμετωπίζουν οι περιπτερούχοι και με τις νόμιμες διαστάσεις των περιπτέρων. Ο εμπλουτισμός της γκάμας των προϊόντων που διαθέτουν απαιτεί τουλάχιστον τον διπλασιασμό του μεγέθους των κουβούκλιων. «Μόνο τις κυριακάτικες εφημερίδες να βάλεις μέσα στο περίπτερο δεν χωράς να μπεις μέσα εσύ μετά» τονίζει ο κ. Λάμπρης προσθέτοντας: «Αν τις τοποθετήσουμε στο πεζοδρόμιο έρχονται οι ελεγκτές και μας γράφουν». H Ομοσπονδία για να λυθεί το πρόβλημα αυτό ζήτησε από τον κ. Παπαθανασίου να αυξηθεί το νόμιμο όριο των διαστάσεων στα 4 τ.μ., και για τον επιπλέον χώρο που καταλαμβάνει το περίπτερο να καταβάλλεται το αντίστοιχο τέλος στην εκάστοτε δημοτική αρχή.
ΟΙ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
Μιλούν οι αριθμοί
Σήμερα λειτουργούν σε όλη την Ελλάδα περίπου 18.000 περίπτερα. Από αυτά 5.500 βρίσκονται στο λεκανοπέδιο της Αθήνας, 1.500 στη Θεσσαλονίκη και 11.000 βρίσκονται στους υπόλοιπους νομούς της χώρας, εκ των οποίων τα περισσότερα στην Αχαΐα και στο Ηράκλειο.
Σύμφωνα με τον κ. Λάμπρη, ο ετήσιος τζίρος τους φθάνει τα 7 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά μέσον όρο το κάθε περίπτερο πραγματοποιεί πωλήσεις ύψους περίπου 390.000 ευρώ τον χρόνο ή 1.100 ευρώ την ημέρα.
Το 50% των πωλήσεων αφορά τσιγάρα και γενικότερα είδη καπνού, το περιθώριο κέρδους των οποίων κυμαίνεται από 4% ως 8,2%, το 20% τον Τύπο, με περιθώριο κέρδους 5%- 8%, 15% τρόφιμα και ποτά και ένα άλλο 15% κάρτες κινητής και σταθερής τηλεφωνίας.
Το μεικτό περιθώριο κέρδους των περιπτέρων ανέρχεται σε 8%. Αυτό σημαίνει ότι τα ετήσια μεικτά κέρδη τους φθάνουν τα 600 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό είναι ίσο με τα καθαρά κέρδη που πραγματοποίησε πέρυσι η Εθνική Τράπεζα!
A. ΜΑΡΚΟΣ
Το ΒΗΜΑ, 02/10/2005 , Σελ.: D05
|
επιστροφή
|