Τευχος 37


Αυτοκίνητο με 1.700 ευρώ!

Ινδική εταιρεία κατασκεύασε το πιο φτηνό μοντέλο σε ολόκληρο τον κόσμο

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Γιώργος Αγγελόπουλος


Το φθηνότερο αυτοκίνητο στον κόσμο παρουσιάζεται αύριο στο Νέο Δελχί. Κατασκευάζεται από την ινδική Τata Μotors Ltd, έχει ονομαστεί «Αυτοκίνητο του Λαού», θα πωλείται από τον Σεπτέμβριο γύρω στα 1.700 ευρώ και έχει ήδη γίνει ο εφιάλτης των οικολόγων.




  Η Τata Μotors Ltd παρουσίασε το πρώτο αυτοκίνητό της πριν από 10 χρόνια. Αύριο η εταιρεία αυτή, η οποία αξίζει ήδη 7,8 δισ. δολάρια και διαπραγματεύεται να αγοράσει από τη Ford Μotor Co την Jaguar και τη Land Rover, αποκαλύπτει την τολμηρότερη μέχρι σήμερα πρωτοβουλία της, ένα αυτοκίνητο που θα πωλείται μόλις 1.700 ευρώ (100.000 ρουπίες ή 1 λαχ, εξ ου και η ονομασία του «το αυτοκίνητο του ενός λαχ»), κάτω από το ήμισυ της τιμής του φθηνότερου αυτοκινήτου που κυκλοφορεί στην αγορά.


  Η πρωτοβουλία της Τata να παραγάγει ένα φθηνό μικρό αυτοκίνητο ανελήφθη έπειτα από επισταμένη παρατήρηση της τοπικής αγοράς. Στην Ινδία εκατομμύρια άνθρωποι μετακινούνται οικογενειακώς και με τις αποσκευές τους πάνω σε μοτοσυκλέτες και μοτοποδήλατα. «Αυτό ήταν το κίνητρό μου- ένας άνδρας πάνω σ΄ ένα δίκυκλο μ΄ ένα παιδί να στέκεται όρθιο μπροστά και τη σύζυγό του να κάθεται πίσω. Προσθέστε στην εικόνα αυτή τους βρεγμένους δρόμους και έχετε μια οικογένεια που κινδυνεύει», δήλωσε ο Ράταν Τάτα, ο 70χρονος πρόεδρος της εταιρείας, ο οποίος θα κάνει αύριο τα αποκαλυπτήρια του αυτοκινήτου.

Οι κατασκευαστές

  Μερικοί είχαν περιγελάσει στην αρχή τον στόχο της Τata να φτιάξει ένα αυτοκίνητο το οποίο να πωλείται για 1.700 ευρώ (η φθηνότερη μοτοσυκλέτα στοιχίζει περίπου 700 ευρώ), όμως τώρα αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως οι Volkswagen, Τoyota, Ηonda και Fiat, επιδιώκουν να κατασκευάσουν κι αυτές αυτοκίνητα χαμηλού κόστους. Η συμμαχία της Νissan με τη Renault έχει ήδη ρίξει στην αγορά το λιτό σεντάν Logan και προχωρεί τώρα στην ανάπτυξη ενός αυτοκινήτου των 2.000 ευρώ με την ινδική Βajaj Αuto Ltd, ανταγωνιστή της Τata. «Ο σκεπτικισμός έδωσε τη θέση του στη μίμηση», λέει ο Ασουτός Γκοέλ, αναλυτής του τομέα των αυτοκινήτων στις ασφάλειες Εdelweiss. «Όλοι οι παγκόσμιοι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν συνειδητοποιήσει την ανάγκη να αποκτήσουν μια θέση στις αναδυόμενες αγορές μ΄ ένα μοντέλο για το πολύ πλατύ κοινό, αν όχι στα 1.700 ευρώ, τότε ίσως στα 2.600 ευρώ», προσθέτει.

  «Είμαι πραγματικά ενθουσιασμένος και είναι σίγουρο ότι θα αγοράσω το φθηνότερο αυτοκίνητο στον κόσμο μόλις κυκλοφορήσει», λέει ο Αριντάμ Σαπούι, έμπορος ρυζιού στο Μπαρντουάν, μια μικρή πόλη στη Δυτική Βεγγάλη, στην Ανατολική Ινδία.

Ο εφιάλτης των οικολόγων

  ΟΙ ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ ανησυχούν μήπως ένα τόσο φτηνό αυτοκίνητο αυξήσει τον αριθμό των οχημάτων που κυκλοφορούν, αυξάνοντας παράλληλα τα μποτιλιαρίσματα, τη ρύπανση και την εξάρτηση της Ινδίας από τις εισαγωγές πετρελαίου. Η Ανουμίτα Ροϊτσουντούρι του Κέντρου για τις Επιστήμες και το Περιβάλλον στο Νέο Δελχί λέει πως η απόκτηση αυτοκινήτου από περισσότερους ανθρώπους μπορεί να είναι «μια ωρολογιακή βόμβα». «Όταν κατεβάζεις την τιμή τόσο δραστικά, πώς θα καταφέρεις να ανταποκριθείς στις προδιαγραφές για την ασφάλεια και τις εκπομπές καυσαερίων;» δήλωσε. «Δεν είναι βιώσιμο ούτε από την άποψη του περιβάλλοντος ούτε από αυτή της κυκλοφοριακής συμφόρησης».

  Η Τata Μotors απαντά πως πολλοί από τους φόβους αυτούς είναι αβάσιμοι. Υποστηρίζει πως το αυτοκίνητο θα ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές για τις εκπομπές καυσαερίων και πως οι πωλήσεις αυτοκινήτων αυξάνονται ήδη με ταχύτητα χωρίς τη βοήθεια του «Αυτοκινήτου του Λαού».

Βιοκαύσιμο εκπέμπει 94% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από το πετρέλαιο

  ΛΙΓΟΤΕΡΟ διοξείδιο του άνθρακα έως και 94% σε σχέση με το πετρέλαιο αποδείχθηκε ότι εκπέμπει η βιοαιθανόλη που παράγεται από το panicum virgatum, σύμφωνα με έρευνα Αμερικανών επιστημόνων. Η επιστημονική ομάδα κατέληξε επίσης στο συμπέρασμα ότι το συγκεκριμένο βιοκαύσιμο αποδίδει κατά 540% περισσότερη ενέργεια από τα καύσιμα που παράγονται βιομηχανικά, ενώ κατά μέσο όρο μισό εκτάριο καλλιέργειας αποδίδει 340 βαρέλια βιοαιθανόλης. Η έρευνα διήρκεσε πέντε χρόνια, πραγματοποιήθηκε σε δείγμα δέκα κτημάτων έκτασης από τρία έως εννέα εκτάρια και σύμφωνα με την επιστημονική ομάδα είναι η μεγαλύτερη του είδους της. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της ομάδας, Κεν Βόγκελ, η συγκεκριμένη έρευνα είναι η πρώτη που δεν βασίστηκε σε εκτιμήσεις εισροών αλλά σε πραγματικά δεδομένα.

Και στην Ελλάδα

  Το panicum virgatum είναι ένα πολυετές αγροστώδες φυτό και υπό κατάλληλες συνθήκες μπορεί να φτάσει σε ύψος 2,5 μέτρων. Η εγκατάστασή του γίνεται με σπόρο και στην Ελλάδα καλλιεργείται τον Μάιο που η θερμοκρασία εδάφους ξεπερνά τους 10 με 15 βαθμούς Κελσίου. Παρά το γεγονός ότι η παραγωγή αιθανόλης από το panicum virgatum είναι περισσότερο πολύπλοκη σε σχέση με την παραγωγή από σιτηρά ή καλαμπόκι, τα λεγόμενα βιοκαύσιμα δεύτερης γενιάς αποδίδουν πολύ περισσότερη ενέργεια, καθώς χρησιμοποιείται ολόκληρο το φυτό και όχι μόνο οι σπόροι. Πάντως, πολλοί διεθνείς οργανισμοί, μεταξύ των οποίων και τα Ηνωμένα Έθνη, έχουν εκφράσει επιφυλάξεις σχετικά με τα βιοκαύσιμα, καθώς θεωρείται ότι για την παραγωγή τους απαιτούνται τεράστιες εκτάσεις αρόσιμων εκτάσεων, οι οποίες θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την παραγωγή τροφίμων, καθώς και μεγάλες ποσότητες νερού.
ΤΑ ΝΕΑ, Τετάρτη 9 Ιανουαρίου 2008


επιστροφή