| ||||
Το «κίνημα» του ελαιολάδου
Όλο και περισσότεροι - κυρίως τουρίστες - το ζητούν στα εστιατόρια
«Στη Σουηδία το κρητικό ελαιόλαδο δεν το βρίσκουμε σε super market αλλά σε καταστήματα ντελικατέσεν. Ένα μπουκαλάκι του μισού λίτρου κοστίζει πάνω από είκοσι ευρώ γι΄ αυτό και δεν μπορούμε να το αγοράζουμε καθημερινά», λέει η Ίνγκριντ Κονστάντ από τη Σουηδία, που έκανε πρόσφατα διακοπές στην Κρήτη με τον σύζυγό της.
Έχοντας διαβάσει για το ελαιόλαδο, περίμενε να σερβίρεται παντού ή σχεδόν παντού, κάτι που όμως δεν συμβαίνει, ειδικά στα μέρη όπου επισκέπτονται οι τουρίστες. «Τώρα που είμαστε στην Κρήτη για διακοπές σαφώς και το προτιμούμε για το φαγητό μας, αφού ξέρουμε την αξία του. Μου κάνει εντύπωση όμως ότι ελάχιστα εστιατόρια χρησιμοποιούν αποκλειστικά ελαιόλαδο», λέει. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο Δίκτυο Επιχειρήσεων Προϊόντων Ελαιολάδου Κρήτης (ΔΕΠΕΚ), που λειτουργεί ήδη τέσσερα χρόνια, μετέχουν μόλις σαράντα εστιατόρια. Στόχος του Δικτύου είναι η προώθηση των τοπικών και παραδοσιακών προϊόντων της κρητικής διατροφής και τα εστιατόρια που μετέχουν χρησιμοποιούν αποκλειστικά ελαιόλαδο για την παρασκευή των φαγητών που προσφέρουν, αποκλείοντας τη χρήση κάθε άλλου σπορελαίου. Μάλιστα, όπως λέει ο πρόεδρος του Δικτύου κ. Γιώργος Μπουράκης, «όποιος θέλει να γίνει μέλος υφίσταται αυστηρό έλεγχο: Παίρνουμε δείγματα από τα τηγάνια, τα τσικάλια και τις φριτέζες του. Έχουμε αποπέμψει μέλη που αποδείχθηκε ότι δεν ήταν συνεπή και δεν χρησιμοποιούσαν αποκλειστικά ελαιόλαδο». ΚΑΙ ΟΙ ΕΣΤΙΑΤΟΡΕΣ Το διατροφικό σκάνδαλο με το ηλιέλαιο οδήγησε πολλούς εστιάτορες και ιδιοκτήτες ταβερνών να ζητήσουν να ενταχθούν στο Δίκτυο Ελαιολάδου Κρήτης Το πρόσφατο διατροφικό σκάνδαλο με το ουκρανικό ηλιέλαιο, πάντως, οδήγησε πολλούς εστιάτορες και ιδιοκτήτες ταβερνών να ζητήσουν να ενταχθούν στο Δίκτυο. Ταυτόχρονα ολοένα και περισσότεροι πελάτες ζητούν φαγητό μαγειρεμένο με ελαιόλαδο. Αυτό άλλωστε απέδειξε και η έρευνα- μελέτη του Πολυτεχνείου Κρήτης με θέμα «Έρευνα Καταναλωτών- Χρήση ελαιολάδου και εστιατόρια», που έγινε τον περασμένο μήνα. Κριτήριο επιλογής Δύο στους τρεις καταναλωτές δηλώνουν ότι η χρήση ελαιολάδου στα εστιατόρια είναι πολύ σημαντικός παράγοντας για να επιλέξουν ένα εστιατόριο, παρά το γεγονός ότι εμφανίζονται επιφυλακτικοί για το κατά πόσο οι επιχειρήσεις πράγματι το χρησιμοποιούν. Στην έρευνα, πάντως, μεγάλο ποσοστό των καταναλωτών, παραδέχονταν ότι χρησιμοποιούν κι άλλα λάδια μαγειρεύοντας στο σπίτι- κυρίως, όμως, για το τηγάνισμα. Οι τουρίστες στην Κρήτη πάντως επισημαίνουν ένα ακόμη στοιχείο που αφορά την παρουσία του ελληνικού ελαιολάδου στο εξωτερικό: «Στη χώρα μας βρίσκουμε αποκλειστικά ιταλικό και ισπανικό ελαιόλαδο και μου κάνει εντύπωση πόσο καλό είναι το δικό σας λάδι, χωρίς όμως να το βρίσκουμε», λέει χαρακτηριστικά η Ελβετή Βερένα Κάστου και προσθέτει: «Είμαι σίγουρη πως αν το χρησιμοποιούσαν σε όλα τα εστιατόρια που πηγαίνουμε εδώ όπου ερχόμαστε για διακοπές, θα το αναζητούσαμε και στον τόπο μας». Παγκόσμια διάκριση για το λάδι από το Λασίθι ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ διάκριση κέρδισε με το λάδι που παράγει και τυποποιεί ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Κριτσάς Λασιθίου. Πήρε το πρώτο βραβείο στον κορυφαίο διαγωνισμό ελαιολάδου στον κόσμο, το «Μario Solinas» του Διεθνούς Συμβουλίου Ελαιολάδου. «Το μυστικό για την ποιότητα του λαδιού μας είναι ο μηδενικός χρόνος που μεσολαβεί από τη συγκομιδή του καρπού της ελιάς έως την απόσταξη και την αποθήκευση», λέει ο πρόεδρος του συνεταιρισμού κ. Νίκος Ζαχαριάδης. «Μαζεύουμε τις ελιές μας και τις βάζουμε αμέσως για άλεση. Από τη συγκομιδή έως τη στιγμή που το λάδι θα μπει στη δεξαμενή μεσολαβεί ελάχιστος χρόνος. Βέβαια, μεγάλο ρόλο παίζουν και η σύσταση του εδάφους στην περιοχή μας και το κλίμα μας, προσθέτει. ΤΑ ΝΕΑ, Τετάρτη 25 Ιουνίου 2008
|