Τευχος 36



Ο παλιός αθλητής και προπονητής κ. Β. Αργυράκης δοκιμάζει με επιτυχία τις δυνάμεις του σε μια νέα, δυναμική και «πράσινη» αγορά Από την κολύμβηση στα βαθιά της αγοράς βιολογικών προϊόντων
Ωθηση σε μια οικογενειακή επιχείρηση που μετράει 85 χρόνια παρουσίας
Δ. ΧΑΡΟΝΤΑΚΗΣ

Ο 39χρονος κ. Β. Αργυράκης ασχολείται περισσότερα από 20 χρόνια με την αγωνιστική κολύμβηση ενώ περίπου 10 χρόνια είναι προπονητής. Παρεμπιπτόντως, είναι ο διευθύνων σύμβουλος της εισαγωγικής και τυποποιητικής εταιρείας τροφίμων Αφοί Αργυράκη ΑΕΒΕ, με ισχυρή παρουσία στην αγορά των βιολογικών τροφίμων με το εμπορικό σήμα Τrοfino. Τώρα πώς αυτά τα δύο συνδέονται; Πολύ απλά, όπως ο ίδιος εξηγεί, «ένας από τους λόγους που με ώθησε να συνηγορήσω στην απόφαση της εταιρείας να επιλέξει τα βιολογικά προϊόντα για να αναπτυχθεί ήταν η ενασχόλησή μου περισσότερα από 20 χρόνια με την αγωνιστική κολύμβηση και επί 10 χρόνια με την προπονητική».
– – – – – – – – – – – –


Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας τροφίμων Αφοί Αργυράκη ΑΕΒΕ (Τrοfino) κ. Β. Αργυράκης ασχολείται περισσότερα από 20 χρόνια με την αγωνιστική κολύμβηση, ενώ περίπου 10 χρόνια είναι προπονητής
– – – – – – – – – – – –



Η βιολογική αγορά τροφίμων άρχισε να συγκροτείται με καθυστέρηση στην Ελλάδα, μόλις από τα τέλη της δεκαετίας του 1990. Από τότε χρονολογείται ουσιαστικά και η ανάπτυξη της, η οποία, ωστόσο, είναι εντυπωσιακή. Παραμένει βεβαίως μια μικρή αγορά ακόμη, με συνολικές πωλήσεις που μόλις αγγίζουν τα 105 εκατ. ευρώ, αλλά ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξής της υπερβαίνει το 20%. Αν και η στροφή προς τα «πράσινα» προϊόντα είναι σχετικά πρόσφατη και και η σχετική αγορά κυριαρχείται από κατά τεκμήριο μικρές εταιρείες, ωστόσο ο υψηλός ρυθμός ανάπτυξης της θεωρείται βέβαιο ότι θα αναδείξει νέους δυναμικούς «παίκτες» στον κλάδο των τροφίμων.

Ο κ. Β. Αργυράκης εκπροσωπεί την τρίτη επιχειρηματική γενιά. Ο παππούς του, επίσης Β. Αργυράκης, άρχισε να ασχολείται με το εμπόριο οσπρίων, ρυζιού και δημητριακών στην Καλαμάτα, από το 1923. Πολύ γρήγορα η εταιρεία επεκτείνεται στο εισαγωγικό εμπόριο τροφίμων και λιπασμάτων και καλύπτει όλη την Πελοπόννησο και τη Δυτική Ελλάδα. Και το 1946 γίνεται το μεγάλο βήμα. Η εταιρεία εγκαθίσταται στον Πειραιά διατηρώντας το κατάστημα στην Καλαμάτα. Το 1948 «είχε ήδη επενδύσει σε χωράφια στην περιοχή της Κωπαΐδας και έξω από τη Θεσσαλονίκη».

Το 1953 η εταιρεία πέρασε στη δεύτερη γενιά, στους γιους του Β. Αργυράκη, Κωνσταντίνο και Παναγιώτη και μετονομάζεται σε Αφοί Αργυράκη ΟΕ. Παράλληλα οι εργασίες της εταιρείας αναπτύσσονται. Η μακρόχρονη εμπειρία στα όσπρια και στο ρύζι οδηγεί στην επεξεργασία και στην τυποποίηση των δύο προϊόντων και το 1969 υιοθετεί το εμπορικό σήμα Akis.

* Εργοστάσιο στον Ασπρόπυργο
Την τελευταία 25ετία η εταιρεία εξελίσσεται ραγδαία. Το 1980 αποκτά ιδιόκτητο εργοστάσιο στον Ασπρόπυργο, με τμήμα καθαρισμού και αποφλοίωσης οσπρίων, ορυζόμυλο και τμήμα συσκευασιών, ενώ το 1984 μετατρέπεται σε Ανώνυμη Εταιρεία.

Το 1989 δημιουργούνται δύο νέες μάρκες. Οι ξηροί καρποί Astro Nuts και, μέσω της εξαγοράς της εταιρείας Trofino, τα είδη υγιεινής διατροφής Trofino.

Το 1995 η τρίτη γενιά, οι κκ. Βασίλη, Θεόδωρος και Δημήτρης Αργυράκης, αναλαμβάνει την εταιρεία. Το 1996 η δραστηριότητά της επεκτείνεται στον τομέα των ζωοτροφών για κατοικίδια με το σήμα Critters, εκμεταλλευόμενη με αυτό τον τρόπο μέρος των υποπροϊόντων που παράγονται από την επεξεργασία οσπρίων και ρυζιού. Το 1997 ολοκληρώνεται ο εκσυγχρονισμός του εργοστασίου και προστίθεται το τμήμα Υγροθερμικής Επεξεργασίας Ρυζιού, το οποίο τροφοδοτείται ενεργειακά με την καύση βιομάζας προερχόμενης από τον φλοιό του ρυζιού. Ετσι στο εργοστάσιο πλέον υπάρχει διαχείριση και ανακύκλωση του 90% των «απορριμμάτων».

Η σημαντικότερη όμως χρονιά στην εξέλιξη της εταιρείας Αφοί Αργυράκη ΑΕ είναι το 1999. Η νέα γενιά που ήδη «τρέχει» την εταιρεία αντιλαμβάνεται εγκαίρως ότι «τα βιολογικά προϊόντα διατροφής είναι το μέλλον της αγοράς των τροφίμων».

Χωρίς να εγκαταλείψει την παραγωγή των συμβατικών προϊόντων, αρχίζει σταδιακά να προσανατολίζεται στην αγορά των βιολογικών προϊόντων με το εμπορικό σήμα Trofino Οπως εξηγεί ο κ. Αργυράκης, «εκμεταλλευόμενοι την πλεονάζουσα δυναμικότητα του εργοστασίου και την τεχνογνωσία μας στον χώρο των τροφίμων, αναπτύξαμε μια ξεχωριστή γραμμή παραγωγής για τη δημιουργία ποιοτικών και πιστοποιημένων βιολογικών προϊόντων, προσιτών στις διατροφικές συνήθειες του Ελληνα και με κύριο γνώμονα την άριστη σχέση τιμής - ποιότητας». Και συμπληρώνει λέγοντας ότι «είμαστε οι πρώτοι που τοποθετήσαμε βιολογικά προϊόντα στα ράφια των σουπερμάρκετ».

* Καφές, γάλα και ελαιόλαδο
Πέντε χρόνια αργότερα, το 2004, έχοντας τα πρώτα θετικά αποτελέσματα από την ανάπτυξη των βιολογικών προϊόντων, συνεχίζουν και εμπλουτίζουν τη σειρά με ζυμαρικά, το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο, τον καφέ και το γάλα. Και το 2006, η ποικιλία διευρύνεται ακόμη περισσότερο με ξηρούς καρπούς, μέλι, σάλτσες ντομάτας, είδη για σαλάτες (μανιτάρια, καλαμπόκι κ.ά.) καθώς και χυμούς φρούτων. Πέρυσι ανέπτυξαν την κατηγορία snacks με πατατάκια και σοκολάτες.

Στη διάρκεια του 2007 οι πωλήσεις των βιολογικών προϊόντων καταλαμβάνουν πλέον το 56% των συνολικών πωλήσεων της εταιρείας Αφοί Αργυράκη ΑΕ και μόλις το 44% οι πωλήσεις των συμβατικών προϊόντων.

Πέρυσι οι πωλήσεις της εταιρείας ανήλθαν σε 4,7 εκατ. ευρώ, ενώ εφέτος ο κ. Αργυράκης εκτιμά ότι οι πωλήσεις της θα υπερβούν τα 5,5 εκατ. ευρώ, διαθέτοντας εγκαταστάσεις 6.500 τ.μ., περισσότερους από 40 εργαζόμενους και πανελλαδικό δίκτυο πωλήσεων.

ΥΨΗΛΕΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ

Η φακή, το ρύζι και ο χυμός μήλου κρατάνε την αγορά

Οπως εξηγεί ο κ. Β. Αργυράκης, τα προϊόντα της Αφοί Αργυράκη ΑΕ με τις υψηλότερες πωλήσεις ανά κατηγορία είναι η ψιλή φακή, το κίτρινο ρύζι και ο φυσικός χυμός μήλου, ενώ ο καφές καταλαμβάνει το 12% των πωλήσεων των βιολογικών προϊόντων. Βέβαια όσα συνέβησαν στη διεθνή αγορά ρυζιού τον τελευταίο χρόνο είχαν τις επιπτώσεις τους και στην περιορισμένη αγορά του βιολογικού ρυζιού.

Συγκεκριμένα, αν και τα βιολογικά προϊόντα «κατηγορούνται» ως ακριβότερα έναντι των συμβατικών - και σε ορισμένες περιπτώσεις οι κατηγοριοποιήσεις είναι σωστές, αφού είναι υψηλότερο το κόστος παραγωγής - η απογείωση της τιμής του συμβατικού ρυζιού στη διεθνή, αλλά και στην ελληνική αγορά είχε αποτέλεσμα οι έλληνες παραγωγοί βιολογικού ρυζιού να προτιμήσουν να το πωλήσουν ως συμβατικό, εισπράττοντας υψηλότερη τιμή.

Ετσι, λέει ο κ. Αργυράκης ενώ κατά τεκμήριον το βιολογικό ρύζι της Trofino είναι ελληνικής παραγωγής, «πρόσκαιρα κάνουμε εισαγωγές».


Το ΒΗΜΑ
13/07/2008


επιστροφή