| ||||
ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΚΟΥ Κ. ΚΑΡΚΑΝΙΑ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
Την Τετάρτη 12 Δεκεμβρίου 2007, διοργανώθηκε από το 1ο Γυμνάσιο Ιλίου και πραγματοποιήθηκε στο Θέατρο του Πολιτιστικού Κέντρου του Δήμου Ιλίου, Ημερίδα για την Ελληνική Γλώσσα με θέμα: «Η Γλώσσα σήμερα. Όψεις και εκδοχές της σημερινής γλωσσικής πραγματικότητας». Η Ημερίδα πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα του Δήμου Ιλίου, του Πανεπιστημίου Αθηνών, του ΟΔΕΓ και του περιοδικού «Ιλίου Φαεινότερον».
Στα πλαίσια της Ημερίδας, ομιλητής ήταν και ο Πρόεδρος του Ελληνοβρετανικού Κολλεγίου και Πρόεδρος του Οργανισμού για την Διεθνοποίηση της Ελληνικής Γλώσσας (ΟΔΕΓ), κος Κ. Καρκανιάς. Η ομιλία του είχε ως θέμα την «Συμβολή της Διάδοσης της Ελληνικής Γλώσσας στην βελτίωση του Εμπορικού Ισοζυγίου» και παρατίθεται παρακάτω: Η συμβολή της διάδοσης της Ελληνικής Γλώσσας στην βελτίωση του Εμπορικού Ισοζυγίου
ΓΕΝΙΚΑ Ας ξεκινήσουμε με κάποιους ορισμούς και διευκρινίσεις Εμπορικό ισοζύγιο είναι η σύγκριση μεταξύ εξαγωγών και εισαγωγών. Το σχετικό ισοζύγιο της Ελλάδας ήταν πάντα αρνητικό, τα τελευταία όμως χρόνια έχει διογκωθεί επικίνδυνα. Συγκεκριμένα εξάγουμε προϊόντα αξίας περίπου 10 δις ευρώ ενώ εισάγουμε αντίστοιχα περίπου 30 δις ευρώ. Σημειώνουμε ότι ακόμη και στα γεωργικά προϊόντα είμαστε ελλειματικοί - δύο δις οι εξαγωγές έναντι εισαγωγών τριών δις. Γνωρίζετε ότι εισάγουμε ακόμη και πορτοκάλια. Το θέμα μας είναι η δυνατότητα συμβολής στην βελτίωση αυτού του ισοζυγίου μέσω της διάδοσης της ελληνικής γλώσσας. Αυτή η συμβολή μπορεί να είναι άμεση και έμμεση. Άμεση είναι αυτή που προέρχεται από τους ξένους που μαθαίνουν ελληνικά στην Ελλάδα αλλά και εκείνους που πληρώνουν για βιβλία, εξετάσεις, μεθόδους διδασκαλίας όταν μαθαίνουν ελληνικά στο εξωτερικό. Έμμεση ωφέλεια μπορεί να προέρχεται από το ότι οι ελληνομαθείς σε όλο τον κόσμο καταναλώνουν ελληνικά προϊόντα από βιβλία και δίσκους έως ελιές και λάδι και επίσης έρχονται συχνότερα για διακοπές στην Ελλάδα. Έμμεση ωφέλεια επίσης και μάλιστα σημαντική μπορεί να προέλθει από το ότι όσοι ξένοι ελληνομαθείς ασχολούνται με το εμπόριο, είναι πολύ πιθανό να θελήσουν να γίνουν εισαγωγείς ελληνικών προϊόντων Θυμίζω, ότι οι κύριοι εισαγωγείς γερμανικών προϊόντων μετά το 1950 υπήρξαν απόφοιτοι (ή και μηδέποτε αποφοιτήσαντες) γερμανόγλωσσων πανεπιστημίων. Ακόμη πιο σημαντική όμως έμμεση ωφέλεια προέρχεται από την φιλική διάθεση προς την χώρα την οποία αποκτούν όσοι μαθαίνουν την γλώσσα μας και μέσω αυτής την ιστορία και τον πολιτσμό μας. Εδώ βέβαια χρειάζεται μια σημείωση που αφορά τους δασκάλους των Ελληνικών. Εάν αυτοί διδάσκουν μόνο γλώσσα, εάν αυτοί δεν έχουν μέσα τους ζεστή την Ελλάδα τότε δεν μπορούν να την παρουσιάσουν θετικά και στους ξένους. ΤΙ ΚΑΝΟΥΝ ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ ΕΜΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ ΤΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΑΥΡΙΟ Πρώτα από όλα πρέπει να σημειώσουμε ότι η χώρα δεν έχει κανένα σχετικό σχέδιο, καμμιά σχετική πολιτική. Υπάρχουν βεβαίως διάσπαρτες δραστηριότητες που προέρχονται από: Το Υπουργείο Πολιτισμού Το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας μέσω της Διεύθυνσης Παιδείας Ομογενών και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Το Υπουργείο Παιδείας μέσω της Διεύθυνσης Διεθνών Σχέσεων Το Υπουργείο Πολιτισμού Το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού Υπάρχουν επίσης διάσπαρτες πρωτοβουλίες δημόσιων Πανεπιστημίων αλλά και ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων, που προσφέρουν ελληνικά για ξένους στην Ελλάδα καθώς και εκδοτικές προσπάθειες για παραγωγή βιβλίων διδασκαλίας ελληνικών για ξένους. Υπάρχουν επίσης προσπάθειες συλλόγων, όπως ο ΟΔΕΓ και αρκετοί άλλοι. Τέλος υπάρχουν ανάλογες σημαντικές προσπάθειες στο εξωτερικό, όπου συντονιστικό ρόλο προσπαθεί να διαδραματίσει το ΣΑΕ. Ένα βασικό πρόβλημα σε όλες αυτές τις προσπάθειες είναι το ότι κανείς δεν μιλά για χρήματα δηλαδή κανείς δεν μιλά για έσοδα ή άλλα ωφέλη της χώρας από αυτή την δραστηριότητα. Ας δούμε όμως κάποια πιο συγκεκριμένα στοιχεία: Α. ΣΗΜΕΡΑ 1. Εντός της Ελλάδος Α1(α) 1000000 μετανάστες Ροή 10000 μαθητών ανά έτος έναντι 100.000 ελλήνων Φροντιστήρια δωρεάν για τους ενηλίκους από ΚΕΚ, δήμους κλπ Α1(β) Ξένοι που έρχονται στην Ελλάδα για να μάθουν ελληνικά Σήμερα 2-3000 σε σχολεία με περίπου 1000 € δίδακτρα + διαμονή κλπ Εξ άλλου έρχονται και 4-5000 σε πανεπιστήμια δωρεάν Φοιτητές 5.000 χ (2000 διαμονή) = 10 εκατ. ΕΥΡΩ Α1(γ) Βιβλιοπαραγωγή για εδώ Υπάρχουν 4-5 εκδότες, οι οποίοι πωλούν στην Ελλάδα βιβλία άγνωστης αξίας Θα μπορούσαμε όμως να κάνουμε μια εκτίμηση 8000 ξένοι χ 40 € για βιβλία = 320.000 € Α1(δ) Ξένοι φοιτητές σε ελληνικά πανεπιστήμια. Δεν είμαστε σίγουροι για τον αριθμό αλλά αυτοί είναι κυρίως υπότροφοι Α1(ε) Ξένοι φοιτητές σε κολλέγια. Σήμερα φοιτούν περίπου 2000 ξένοι σε Κολλέγια και ξοδεύουν για δίδακτρα και διαμονή περίπου 2000 χ (7000 + 10000) = 34 εκατ. ΕΥΡΩ Α2 Εκτός Ελλάδος Α2(α) Αρχαία Ελληνικά σε δημόσια σχολεία 500.000 πανεπιστήμια 10.000 Α2(β) Νέα Ελληνικά σε ελληνόγλωσα σχολεία 100.000 Από όλα αυτά για την Ελλάδα σχεδόν τίποτε Α3 Ελληνικές Εταιρείες στο Εξωτερικό Β. ΑΥΡΙΟ 1. Εντός Ελλάδος Β1(α) Αν γίνει υποχρεωτική για τους μετανάστες η γνώση της γλώσσας σε επιπέδο ΙΙ τότε θα έχουμε: Αυτά θα έφευγαν εκτός Ελλάδος ή θα δίνονταν στην Ελλάδα για παράνομη στήριξη των αιτήσεως των αλλοδαπών για άδειες παραμονής. Β1(β) Αν υπάρξει κεντρική κρατική διαφήμιση και αυξηθεί η ροή ξένων που μαθαίνουν ελληνικά στην Ελλάδα, Β1(γ) Εξ άλλου από βιβλία θα είχαμε τουλάχιστον 3 εκατ. ΕΥΡΩ άμεσα έσοδα. Β1(δ) Ξένοι φοιτητές σε πανεπιστήμια. Β1(ε) Ξένοι φοιτητές σε κολλέγια Β2. Εκτός Ελλάδας Η ζήτηση για διδασκαλία της ελληνικής σε ξένους, δεν μιλώ για τους ομογενείς, αυξάνει συνεχώς παρ’ ότι δεν γίνεται καμμία διαφήμιση. Αυτή η αύξηση οφείλεται σε διάφορους λόγους από τους οποίους αναφέρω τους ακόλουθους: Το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει καμμιά κεντρική αντιμετώπιση αυτών των αρχικών θετικών εξελίξεων, ώστε να μεταβληθούν σε ρεύμα και να δημιουργήσουν έτσι έσοδα για την χώρα. Σε όλο τον κόσμο οι χώρες που ενδιαφέρονται για την διάδοση των γλωσσών τους προσπαθούν να δημιουργήσουν την εξής ροή: Ας υποθέσουμε λοιπόν ότι έχουμε τα εξής στοιχεία: Θα είχαμε λοιπόν συνολικά έσοδα χωρίς τους μετανάστες: 225 + 3 + 80 + 160 + 15 + 8 + 40 = 531 εκατ. ΕΥΡΩ Γ. ΜΕΘΑΥΡΙΟ Με βάση την προηγούμενη λογική θα είχαμε επιπροσθέτως: 5000 μαθητές χ 5 έτη χ 5000 € = 125 εκατ. για δίδακτρα 25.000 μαθητές χ 10.000 € για διαμονή ανά έτος = 250 εκατ. για διαμονή Στα παραπάνω δεν υπολογίσαμε τα πρόσθετα έσοδα από τις δικές τους επισκέψεις στην Ελλάδα για διακοπές, όπως και τα πρόσθετα έξοδα από αγορές προϊόντων. Αναφέρουμε κάποια παραδείγματα: Δ. ΤΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Θα είναι αγγλόγλωσσο ΚΡΙΜΑ Ε. ΟΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ ΤΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΑ ΓΙΑ ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΩΣ ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ Για να γίνουν όμως όλα τα παραπάνω χρειαζόμαστε δασκάλους, οι οποίοι να μπορούν να «πουλάνε». Εννοώ καθηγητές, οι οποίοι πέραν των γραμματικών κανόνων και του λεξιλογίου, να μπορούν να καλλιεργήσουν την αγάπη προς την Ελληνική Γλώσσα και μέσω αυτής για την Ελλάδα. ΣΤ. Ο ΙΟΡΔΑΝΟΣ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ Τι σημασία τώρα έχουν όλα αυτά, εάν επιτευχθούν, πέραν της άμεσης οικονομικής ωφέλειας για την χώρα; Η απάντηση είναι προφανής – εν τούτοις δεν λέγεται στην Ελλάδα ενώ λέγεται σε όλες τις άλλες χώρες που είναι σοβαρές και προωθούν την γλώσσα τους. Όσοι μιλούν ελληνικά γίνονται από λίγο έως πολύ φίλοι της Ελλάδας και αυτό ήταν πάντα σημαντικό αλλά στο σημερινό παγκόσμιοποιημένο περιβάλλον είναι πολύ σημαντικό. Ένα πρόσφατο παράδειγμα. |