Τευχος 3





Λύνει 8 στα 10 προβλήματα ο Τραπεζικός Μεσολαβητής

Οκτώ στις δέκα γραπτές καταγγελίες που γίνονται στο γραφείο του Τραπεζικού Μεσολαβητή, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, βρίσκουν τελικά τη λύση τους. Σε πολύ μεγάλο ποσοστό, μάλιστα, με πρωτοβουλία των ίδιων των τραπεζών

ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΝΤΕΛΑΣ
Ο θεσμός του Τραπεζικού Μεσολαβητή, αργά αλλά σταθερά, βρίσκει και στη χώρα μας τη θέση που του αξίζει. Οι ταχείς ρυθμοί αύξησης των καταγγελιών που δέχονται οι αρμόδιες υπηρεσίες του, αλλά και το ότι σε σημαντικό βαθμό αυτές βρίσκουν τη λύση τους, ενισχύει την εμπιστοσύνη του κοινού, γεγονός το οποίο έχει ως αποτέλεσμα ο Τραπεζικός Μεσολαβητής κ. Φώτης Παναγιωτόπουλος να δηλώνει σήμερα στην «ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ» ότι από την έως τώρα πορεία του θεσμού «μπορώ να πω ότι είμαι πολύ ικανοποιημένος», αλλά και να προσθέτει ότι «πάντοτε υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης. Η ικανοποίησή μου, όμως, έγκειται στο γεγονός ότι βλέπω συνεχώς αυξανόμενο τον αριθμό των παραπόνων που γίνονται, γεγονός που δείχνει ότι υπάρχει εμπιστοσύνη στον θεσμό».


Ζητούμενο αποτελεί αν ο τρίτος πόλος των ενδιαφερομένων σχετικά με την πρόοδο του συγκεκριμένου θεσμού και συγκεκριμένα οι τράπεζες, έχουν συνειδητοποιήσει την χρησιμότητα και την αξία του, καθώς αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την ευόδωσή του. Ο κ. Παναγιωτόπουλος, επ' αυτού, είναι κατηγορηματικός: «Και οι τράπεζες έχουν συνειδητοποιήσει την χρησιμότητα του θεσμού και ικανοποιούν, σε μεγάλο βαθμό, τα παράπονα των συναλλασσομένων. Και θα ήθελα στο σημείο αυτό να πω ότι έχει επέλθει βελτίωση των μηχανισμών εξέτασης των παραπόνων των πελατών, μέσα στις ίδιες τις τράπεζες. Νομίζω ότι αυτό είναι και το σημαντικότερο στοιχείο της όλης υπόθεσης, γιατί τα παράπονα πρέπει να επιλύονται εκεί όπου δημιουργούνται, στο κατάστημα. Και ήδη, σε πολλά θέματα, έχουμε διαπιστώσει ότι διάφορες παρατηρήσεις μας έχουν γίνει αποδεκτές, γεγονός το οποίο μας ικανοποιεί, όπως είναι φυσικό, ιδιαίτερα».

Η πυραμίδα των παραπόνων

Ποια τραπεζικά προϊόντα, όμως, είναι αυτά τα οποία συγκεντρώνουν τον μεγαλύτερο αριθμό παραπόνων, με βάση τα έως τώρα στατιστικά στοιχεία του γραφείου του Τραπεζικού Μεσολαβητή; Ο ίδιος θα πει ότι «τα περισσότερα παράπονα τα συγκεντρώνουν οι κάρτες. Ακολουθούν τα δάνεια, οι καταθέσεις και οι κινητές αξίες». Γιατί, όμως, αυτή η «προτίμηση»; Ποιοι είναι οι λόγοι που οδηγούν τις κάρτες στην κορυφή της πυραμίδας των παραπόνων, όπου και παραμένουν σταθερά από την έναρξη της λειτουργίας του θεσμού του Τραπεζικού Μεσολαβητή; Σύμφωνα με τον κ. Παναγιωτόπουλο, «οι κάρτες παραμένουν στην κορυφή της πυραμίδας των παραπόνων κυρίως για λόγους που έχουν να κάνουν με την παράνομη χρήση τους από τρίτους. Συνήθως σε καταστήματα με τα οποία είναι συμβεβλημένες οι κάρτες αυτές. Μάλιστα, η παράνομη χρήση γίνεται εξαιτίας κυρίως του μη ελέγχου της ταυτοπροσωπίας. Έχουμε διαπιστώσει, για παράδειγμα, σε πάρα πολλές περιπτώσεις να κάνει χρήση κάρτας γυναίκα, την ώρα που κάτοχος της κάρτας είναι άντρας. 'Η το αντίστροφο».

Οι καταγγελίες που αφορούν στις κάρτες είναι και οι πιο σοβαρές, τονίζει ο Τραπεζικός Μεσολαβητής,«από την άποψη των επιπτώσεων που έχει στους ίδιους τους καταγγέλλοντες η παράνομη χρήση των καρτών. Όπως προκύπτει από τη μελέτη τους, υπάρχουν πολλά στοιχεία που δικαιολογούν τα παράπονα του κόσμου από τη στιγμή, για παράδειγμα, που δεν γίνεται αυστηρός έλεγχος της ταυτοπροσωπίας. Ο κόσμος, όμως, θα πρέπει να έχει υπ' όψιν του ότι οι επιχειρήσεις δεν ενδιαφέρονται τόσο για τον έλεγχο, όσο κυρίως για να κάνουν τζίρους. Έχουμε πει ότι οι υπάλληλοι που δέχονται τις κάρτες θα πρέπει να περάσουν από ειδικά σεμινάρια και να εκπαιδεύονται ακόμη περισσότερο για να κάνουν τη δουλειά αυτή».

Νέο κύμα παραπόνων

Πεποίθηση του κ. Παναγιωτόπουλου αποτελεί ότι «όσο θα γίνεται πιο γνωστός ο θεσμός στον κόσμο, τόσο θα αυξάνονται τα παράπονα. Είναι και ένας δείκτης του βαθμού ενημέρωσης, σχετικά με το έργο που επιτελούμε».

Τι γίνεται, όμως, στην περίπτωση που αποδειχθεί ότι μια καταγγελία αφορά σε πραγματική παράλειψη ενός τραπεζικού υπαλλήλου; Η επόμενη κίνηση είναι να τιμωρηθεί; «Το κατά πόσο τιμωρούνται οι υπάλληλοι που έσφαλαν, δεν το γνωρίζουμε. Όμως, το ότι υπάρχουν και σφάλματα τραπεζικών υπαλλήλων, είναι γεγονός. Εμείς όμως, δεν αναζητούμε ευθύνες, καθώς το πειθαρχικό μέρος δεν είναι δικό μας ζήτημα. Εμάς αυτό που μας ενδιαφέρει, είναι να αναγνωρισθεί το οποιοδήποτε σφάλμα έγινε και να δικαιωθεί ο πελάτης».

Σίγουρα, όμως, το Γραφείο του Τραπεζικού Μεσολαβητή ενδιαφέρεται για την τελική κατάληξη των καταγγελιών που φτάνουν στις αρμόδιες υπηρεσίες του. Σύμφωνα με τον κ. Παναγιωτόπουλο, «έχουμε ένα ποσοστό 80% ικανοποίησης των πελατών για το πρώτο εξάμηνο. Το 66% από αυτές τις περιπτώσεις, έχει κλείσει από τις ίδιες τις τράπεζες».

Η υποχρέωση των νοικοκυριών

Την ίδια ώρα, όμως, η συνεχής και με ταχείς ρυθμούς επέκταση της καταναλωτικής και της στεγαστικής πίστης προβληματίζει τον Τραπεζικό Μεσολαβητή. «Φοβόμαστε αυτή την επέκταση, μήπως δημιουργήσει προβλήματα στα νοικοκυριά», λέει ο κ. Παναγιωτόπουλος και συνεχίζει: «Γι' αυτό επιμένουμε και λέμε ότι θα πρέπει να υπάρχει πολύ καλή ενημέρωση σχετικά με τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα που ενυπάρχουν σε όλες τις δανειακές συμβάσεις. Αλλά και οι ίδιοι οι καταναλωτές, πριν πάρουν οποιοδήποτε δάνειο, θα πρέπει να υπολογίσουν καλά τις δυνατότητές τους, για να δουν αν είναι σε θέση να αντεπεξέλθουν στις νέες υποχρεώσεις που αναλαμβάνουν».

Επίσης, προβληματισμός υπάρχει σχετικά και με το ενδεχόμενο αύξησης των παραπόνων και από μια «πηγή» που είναι σαφώς περιορισμένη ακόμα στη χώρα μας. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον κ. Παναγιωτόπουλο, υπολογίζεται «ότι θα αυξηθούν τα παράπονα για τις συναλλαγές μέσω του Διαδικτύου και γενικότερα για τις συμβάσεις εξ αποστάσεως, όπως παρατηρήθηκε και σε άλλες χώρες. Εμείς είμαστε ακόμα στο ξεκίνημα».

Υπάρχουν, άραγε, και «αστεία» παράπονα που έχουν τεθεί υπ' όψιν του Τραπεζικού Μεσολαβητή μέχρι σήμερα και πώς τα αντιμετωπίζει; «Δεν υπάρχουν αστεία παράπονα, αν τα δεις από την πλευρά του καταγγέλλοντος», απαντά ο κ. Παναγιωτόπουλος και προσθέτει: «Εμείς, αυτό τουλάχιστον προσπαθούμε να κάνουμε, δηλαδή να βλέπουμε τα παράπονα από την πλευρά των πελατών. Παρόλα αυτά, θα σας πω ότι έχουμε δεχθεί παράπονο από φυλακισμένο, ο οποίος ζητούσε μεσολάβηση για να πάρει δάνειο προκειμένου να εξοφλήσει τις υποχρεώσεις του για να βγει από τη φυλακή. Αν το δει όμως κανείς από την πλευρά του, δεν είναι καθόλου αστείο».

Ποιος είναι ο Φώτης Παναγιωτόπουλος

Γεννήθηκε το 1933. Είναι παντρεμένος και έχει δύο κόρες. Πτυχιούχος του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, έχει Msc στη Γεωργική Οικονομία, ενώ μιλάει αγγλικά και ιταλικά. Η επαγγελματική του σταδιοδρομία ξεκίνησε από την Αγροτική Τράπεζα, στην οποία προσελήφθη με διαγωνισμό και στην οποία υπηρέτησε επί σειρά ετών, εξαντλώντας την υπηρεσιακή ιεραρχία. Διετέλεσε υποδιοικητής της από τον Σεπτέμβριο του 1982 έως τον Ιούλιο του 1989 και από τον Νοέμβριο του 1993 έως τον Δεκέμβριο του 1996. Κατά τη θητεία του ως υποδιοικητής της ΑΤΕ διετέλεσε, παράλληλα, μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών. Βρίσκεται στη θέση του Τραπεζικού Μεσολαβητή από την έναρξη της λειτουργίας του θεσμού (Μάρτιος του 1999).

ΤΑ ΝΕΑ , 11/08/2001


επιστροφή