| ||||
ΟΙ ΒΑΡΟΝΟΙ ΤΟΥ ΚΑΦΕ «ΨΗΝΟΥΝ» 720 ΕΚΑΤ. ΕΥΡΩ
Το καφεδάκι στο χέρι ή στο τραπεζάκι ανεβάζει το θερμόμετρο της αγοράς, καθώς μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι σπεύδουν, ο ένας μετά τον άλλον, να κατακτήσουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερα μερίδια
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΔΗΜΗΤΡΑ ΣΚΟΥΦΟΥ
Πεδίο μάχης μεταξύ μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων αποτελεί το τελευταίο διάστημα η αγορά του σερβιριζόμενου καφέ. Ο Όμιλος Vivartia με τα Flocafe, η Γρηγόρης Μικρογεύματα με τα Coffeeright, η Μαρινόπουλος Εταιρεία Καφέ με τα Starbucks, η Εverest που βρίσκεται σε συζητήσεις για την ανάπτυξης της αλυσίδας καφέ Gloria Jean΄s στην Ελλάδα, αλλά και o όμιλος Creta Farm με τη δημιουργία της Dakos Creta Foods & Coffee Βars, δίνουν το στίγμα μιας αγοράς με διαρκώς εντεινόμενο ανταγωνισμό μεταξύ των μεγάλων παικτών. Σε μια αγορά που αναπτύσσεται με ρυθμό της τάξης του 5% σε ετήσια βάση, και στην οποία οι επώνυμες αλυσίδες κατέχουν μόλις το 30%, το δέλεαρ είναι μεγάλο.
Μάχη ξένων αλυσίδων στην Ελλάδα Η αναμενόμενη ανάπτυξη της Gloria Jean΄s Coffees από την Εverest βάζει ακόμα πιο ψηλά τον πήχυ για τις επιχειρήσεις του κλάδου και αυξάνει τον ανταγωνισμό που θα δεχθούν οι μεμονωμένες επιχειρήσεις. Η αλυσίδα Gloria Jeans αποτελεί τον αντίπαλο των Starbucks στην αγορά των cafe παγκοσμίως, διαθέτει σήμερα παρουσία σε 25 χώρες και στις 5 ηπείρους μέσω 635 καταστημάτων και στην Ευρώπη, η αλυσίδα έχει παρουσία, μεταξύ άλλων, σε Ρουμανία, Βουλγαρία, Κροατία, Τουρκία και Μεγάλη Βρετανία. Μάλιστα, ουδείς αποκλείει ότι μπορεί και άλλες αλυσίδες να ακολουθήσουν τους δυο πολυεθνικούς «καφετζήδες» και να προσφέρουν καφεδάκι στους Έλληνες καταναλωτές το επόμενο διάστημα. Οι συζητήσεις για την ανάληψη του master franchise της αλυσίδας καφέ Gloria Jeans Coffees με τον όμιλο Εverest βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο και, σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας, είναι δεδηλωμένη η στρατηγική του ομίλου Εverest για επέκταση στον χώρο του cafe μέσω ανάπτυξης ενός νέου concept. Η διοίκηση της εταιρείας δεν κρύβει ότι έχει αξιολογήσει διάφορα εναλλακτικά concept cafe, ένα εκ των οποίων είναι και με την αλυσίδα καφέ Gloria Jeans Coffees. Πρώτη διδάξασα Η πρώτη προσπάθεια εισόδου «επώνυμης» εταιρείας στον χώρο του καφέ έγινε από τα καταστήματα Flocafe, τέως Ομίλου Goody΄s και νυν Vivartia. Η αλυσίδα δραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά από το 1994 και σήμερα το δίκτυό της στην Ελλάδα αριθμεί πάνω από 70 αμιγώς καφέ. Το μεγάλο στοίχημα για την εταιρεία, πρωτοπόρο των επώνυμων καφέ στην Ελλάδα, είναι να ανακαλύψει και πάλι το χαρμάνι που θα τη διατηρήσει στην πρώτη γραμμή, μετά και την έλευση των νέων παικτών. Το γεγονός ότι οι Έλληνες κατέχουν τη δεύτερη θέση παγκοσμίως στην κατανάλωση καφέ εκτός σπιτιού, αποτελεί σημαντικό κίνητρο για όλους όσους θέλουν να επενδύσουν σε κερδοφόρες δραστηριότητες, αφού τελικά στην Ελλάδα «κρύβει πολλά κέρδη ο ντελβές». Πολυεθνικός «καφετζής» Η είσοδος, από το 2002, στην Ελλάδα της αμερικανικής πολυεθνικής αλυσίδας Starbucks σε συνεργασία με το Όμιλο Μαρινόπουλου ήταν καθοριστική για τις εξελίξεις, καθώς απέδειξε ότι οι Έλληνες μπορεί να γκρινιάζουν για την τιμή του ψωμιού, όμως δεν διστάζουν να πληρώσουν πολλαπλάσια τιμή για ένα φλιτζάνι καφέ. Η αμερικανική αλυσίδα, μέσω της εταιρείας της Μαρινόπουλος Εταιρεία Καφέ Α.Ε. που έχει την ευθύνη ανάπτυξης του διεθνούς σήματος Starbucks για την Ελλάδα, την Κύπρο, τη Ρουμανία, αλλά και την Ελβετία και την Αυστρία, δημιούργησε μια αγορά «γκουρμέ καταναλωτών». Στα άμεσα σχέδια των «ελληνικών Starbucks» είναι το άνοιγμα δύο καταστημάτων σε Πάτρα και Κρήτη το επόμενο διάστημα, αλλά και ενός ακόμα στο Βουκουρέστι εντός του Ιουνίου. Πλάνα ανάπτυξης του δικτύου υπάρχουν και στις αγορές της Κύπρου, όπου η Μαρινόπουλος Εταιρεία Καφέ Α.Ε. έχει παρουσία με 8 καταστήματα. Κερνάει καφέ τα Βαλκάνια Η είσοδος του Ομίλου Γρηγόρης στην αγορά του καφέ έγινε το 2002 με τη δημιουργία της Coffeeright, που αριθμεί σήμερα 177 σημεία (τα περισσότερα συστεγάζονται με τα Γρηγόρης Μικρογεύματα) σε Ελλάδα, Ρουμανία και Κύπρο. Η απόφαση της διοίκησης του Ομίλου να αναπτυχθεί και στην αγορά του καφέ ελήφθη τη στιγμή που στον χώρο της αγοράς των σνακ- που ήταν και η βασική δραστηριότητα της εταιρείας- ο ανταγωνισμός είχε φτάσει στο κατακόρυφο. Το μεγαλύτερο βήμα, πάντως, η εταιρεία το έκανε στην αγορά της Ρουμανίας, όπου και συνεχίζει να επεκτείνεται, ενώ στα σχέδιά της είναι και η επέκταση σε γειτονικές χώρες, όπως και στην Κύπρο, που έχει παρουσία με τρία καταστήματα. Και από εταιρεία αλλαντικών Η τελευταία άφιξη στον κλάδο, πάντως, ήρθε από εκεί που κανείς δεν περίμενε, με μια πιο σύνθετη μορφή καταστήματος. Κάτω από την ομπρέλα του Ομίλου Creta Farm, οι αδελφοί Δομαζάκη δημιούργησαν πριν από λίγους μήνες την Dakos Creta Foods & Coffee Βars. Πρόκειται για αλυσίδα που συνδυάζει εστιατόριο κρητικής κουζίνας και καφέ για πιο απαιτητικούς καταναλωτές. Η Dakos άνοιξε ήδη το πρώτο της κατάστημα στο Κολωνάκι και στα πλάνα των αδελφών Δομαζάκη είναι η επέκταση και με άλλα καταστήματα, στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. ΒΛΑΣΗΣ ΓΕΩΡΓΑΤΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΤΟΥ ΟΜΙΛΟΥ ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΜΙΚΡΟΓΕΥΜΑΤΑ Το τυροπιτάδικο που έγινε αλυσίδα καφέ Ο όμιλος τον οποίο σήμερα διευθύνει, ξεκίνησε στις αρχές του ΄70 από ένα εργαστήριο τυροπιτών στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης και σήμερα βρίσκεται στην πρώτη πεντάδα της... εθνικής εστίασης. Ο Βλάσης Γεωργάτος είναι επιχειρηματίας δεύτερης γενιάς. Περνώντας από όλα τα στάδια λειτουργίας της οικογενειακής επιχείρησης, πήρε τα ηνία σε ηλικία μόλις 22 ετών- το 1991-και επιχείρησε (όπως όλα δείχνουν, με επιτυχία) να κάνει όμιλο τη μικρή οικογενειακή επιχείρηση. Το πρώτο κατάστημα της ομώνυμης αλυσίδας άνοιξε το 1991 απέναντι από τη Νομική, στην οδό Σόλωνος. Από τότε ακολούθησαν πολλά ακόμα καταστήματα, τόσο στην αγορά του σνακ φαγητού (Γρηγόρης Μικρογεύματα) όσο και με άλλα σήματα, πάντα στον χώρο της γρήγορης εστίασης. Όλες οι επιλογές του δεν στέφθηκαν με επιτυχία όπως η προσπάθεια να δημιουργήσει στην Ελλάδα φαστ φουντ κινέζικου φαγητού (το Wok)- εν τούτοις κατάφερε σήμερα να «κερνάει» καφέ τους ταξιδιώτες σε αεροδρόμια, τρένα και πλοία, εντός και εκτός Ελλάδος, και η εταιρεία του- η οποία είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο από το 2000- να αριθμεί συνολικά περισσότερα από 170 σημεία πώλησης σε Ελλάδα, Ρουμανία και Τσεχία. Το τελευταίο δημιούργημά του, η αλυσίδα καφέ «Cofferight», αποτελεί το στοίχημα του ομίλου Γρηγόρης Μικρογεύματα σε μια αγορά που θεωρείται ακόμα «παρθένα» για τις επώνυμες αλυσίδες. ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΛΑΦΑΚΑΚΟΣ ΓΕΝΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΤΗΣ ΜΑΡΙΝΟ ΠΟΥΛΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΚΑΦΕ Α.Ε. Έφερε τα Starbucks και άλλαξε τα δεδομένα Βρίσκεται στο δυναμικό ενός από τους μεγαλύτερους επιχειρηματικούς ομίλους της χώρας, στη θέση του γενικού διευθυντή της Μαρινόπουλος Εταιρεία Καφέ Α.Ε. του Μarinopoulos Group. Ο όμιλος Μαρινόπουλου, εκτός των δραστηριοτήτων του στον κλάδο των φαρμάκων (Famar), έχει επιτύχει ορισμένες από τις μεγαλύτερες επιχειρηματικές συνεργασίες με πολυεθνικούς κολοσσούς στο λιανεμπόριο (Carrefour, Dia, Μarks & Spencer, Sephora Μαρινόπουλος ΑΕΕ, Grand Οptical, Fnac). Στην αγορά του καφέ μπήκε το 2002, επιτυγχάνοντας συμφωνία συνεργασίας με την αμερικανική Starbucks Coffee Company. Η συνεργασία αυτή λέγεται ότι άλλαξε τα δεδομένα στην ελληνική αγορά και ταυτόχρονα κέντρισε το ενδιαφέρον και άλλων επιχειρηματιών να επεκταθούν σε αυτόν τον κλάδο, ο οποίος «κρύβει» κέρδη στο φλιτζάνι, αφού μέχρι τότε η μοναδική επώνυμη αλυσίδα ήταν η Flocafe. Η κοινή εταιρεία που δημιούργησε ο όμιλος Μαρινόπουλου με την πολυεθνική αλυσίδα, έδωσε τη δυνατότητα ανάπτυξης καταστημάτων της στην Ελλάδα, την Ελβετία, την Αυστρία, την Κύπρο αλλά και τα Βαλκάνια. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΔΟΜΑΖΑΚΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΤΟΥ ΟΜΙΛΟΥ CRΕΤΑ FΑRΜ Κρητικό φαγητό στο φλιτζάνι Είναι ο νεώτερος επιχειρηματίας στον χώρο της εστίασης και του καφέ. Μαζί με τον αδερφό του διοικούν την Creta Farm, έναν όμιλο επιχειρήσεων πλήρως καθετοποιημένο, με κύριο αντικείμενο την παραγωγή, εκτροφή και πάχυνση χοιρινών και την επεξεργασία, συσκευασία, κατάψυξη και διάθεση νωπού, ψυγμένου και κατεψυγμένου κρέατος, κρεατοσκευασμάτων και αλλαντικών. Κρητικός από το Ρέθυμνο και με οικονομικές σπουδές στη Μ. Βρετανία, ξεκίνησε την επαγγελματική του δραστηριότητα στη Γηραιά Αλβιώνα αποκτώντας εμπειρίες στη διοίκηση και την οργάνωση κτηνοτροφικών μονάδων, τις οποίες μετέφερε και εφάρμοσε μαζί με τον αδερφό του στην οικογενειακή εταιρεία, που μάλιστα ήταν και η πρώτη οργανωμένη μονάδα παραγωγής χοιρινού κρέατος στην Κρήτη τη δεκαετία του ΄70. Οι αδελφοί Δομαζάκη έχουν καινοτομήσει στην αγορά τροφίμων λανσάροντας το πρώτο αλμυρό κρουασάν ψυγείου (το «apecto»), καθώς και τα πρώτα ελληνικά αλλαντικά χωρίς συντηρητικά. Τον τελευταίο χρόνο μπήκαν δυναμικά και στον χώρο της εστίασης και του καφέ, δημιουργώντας την αλυσίδα Dakos Creta Food & Coffee Βar. ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΟΜΙΛΟΥ VΙVΑRΤΙΑ Μπήκε στην αγορά του καφέ από το Χρηματιστήριο Ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος, πρόεδρος της Vivartia, παραδοσιακός «γαλατάς» και ένας από τους μεγαλύτερους βιομηχάνους τροφίμων της χώρας, έχει στο δυναμικό των επιχειρήσεών του την παλαιότερη και μεγαλύτερη αλυσίδα καφεστίασης στην Ελλάδα, τη Flocafe. Η έλευσή του στον χώρο του καφέ έγινε το καλοκαίρι του 2002, όταν απέκτησε το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών του ομίλου Goody΄s, στον οποίο ανήκε και η αλυσίδα Flocafe (από το 1994 που ιδρύθηκε). Τότε αποφάσισε να βάλει καφέ... στο γάλα του και, τώρα, το στοίχημα που πρέπει να κερδίσει είναι να καταφέρει- μέσα σε ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον που διαμορφώνεται μετά και την έλευση ενός νέου παίκτη - να διατηρήσει την πρώτη θέση για την εταιρεία του στην αγορά και να αποδείξει ότι ο 13ος χρόνος λειτουργίας των Flocafe δεν είναι... γρουσούζικος. Ο Δημήτρης Δασκαλόπουλοςεπιχειρηματίας δεύτερης γενιάς κι αυτός, με χόμπι τη συλλογή έργων τέχνης- έστησε τον μεγαλύτερο όμιλο επιχειρήσεων στον κλάδο των τροφίμων όταν, τον Σεπτέμβριο του 2006, μαζί με τον πρόεδρο της Chipita Σπύρο Θεοδωρόπουλο συγχώνευσαν τις εταιρείες τους δημιουργώντας τον όμιλο Vivatia, με επιχειρηματική παρουσία σε 29 χώρες του κόσμου. ΛΑΥΡΕΝΤΗΣ ΦΡΕΡΗΣ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΟΜΙΛΟΥ ΕVΕRΕSΤ Φέρνει αλυσίδα από την Αυστραλία Αναμένεται να ξαναμοιράσει την πίτα στην αγορά της καφεστίασης, αν τελικά ολοκληρωθεί η συμφωνία για την ανάπτυξη της αυστραλέζικης αλυσίδας Gloria Jean΄s στην ελληνική αγορά. Ο Λαυρέντης Φρέρης μπήκε στη μαζική εστίαση στις αρχές του ΄80, αρχικά ιδρύοντας ατομικές επιχειρήσεις και στη συνέχεια, το 1984, αποκτώντας μερίδιο στο δημοφιλές από το 1965 κατάστημα «Εverest» στην οδό Τσακάλωφ, στο Κολωνάκι. Έξι χρόνια μετά έκανε το «μεγάλο βήμα», όπως λένε οι ανταγωνιστές του επιχειρηματίες: το 1990 ίδρυσε την Εverest Α.Ε., βάζοντας τα θεμέλια της δημιουργίας του σημερινού ομίλου Εverest, που μεταμόρφωσε το μικρό κατάστημα του Κολωνακίου σε μια μεγάλη αλυσίδα, η οποία ξεπερνάει σήμερα τα 350 σημεία πώλησης σε Ελλάδα, Κύπρο, Ρουμανία και Τουρκία. Στην αγκαλιά της κλείνει, εκτός από την ομώνυμη αλυσίδα, στον χώρο των casual dining εστιατορίων τις αλυσίδες «La Ρasteria» και «Κuzina», στον χώρο των κλειστών αγορών εστίασης αεροδρομίων τα «Εverest Οlympic Catering», στον χώρο των κλειστών αγορών εστίασης σε Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών τα «Οlympus Ρlaza», στον χώρο των ζαχαροπλαστείων τα «Ρapagallino», ενώ δραστηριοποιείται και στον χώρο του αεροπορικού catering και handling, του βιομηχανικού catering μέσω της «Οlympic Catering». ΤΑ ΝΕΑ 2/6/2007
|