| ||||
ΗΜΕΡΙΔΑ ΜΕ ΘΕΜΑ:
«ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ: ΠΑΡΕΛΘΟΝ – ΠΑΡΟΝ – ΜΕΛΛΟΝ» Το Σαββατοκύριακο 20 και 21 Ιανουαρίου 2007 φιλοξενήθηκε στο ξενοδοχείο Hilton, το φετινό Moneyshow, στα πλαίσια του οποίου πραγματοποιήθηκε ημερίδα με θέμα: «Ιδιωτική Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στην Ελλάδα, Παρελθόν – Παρόν – Μέλλον», που οργανώθηκε από τον Σύνδεσμο Ελληνικών Κολλεγίων.
Στη διάρκεια της ημερίδας μίλησαν ακαδημαϊκοί αλλά και στελέχη του πολιτικού κόσμου, οι οποίοι εξέφρασαν τις απόψεις τους για το υπό εξέταση θέμα.
Ο Πρόεδρος του Ελληνοβρετανικού Κολλεγίου και Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Κολλεγίων, κος Κωνσταντίνος Καρκανιάς, έκανε την εισαγωγική τοποθέτηση στην ημερίδα. Η ομιλία του κου Καρκανιά παρατίθεται παρακάτω:
Εισαγωγική Ομιλία Κ. Καρκανιά στην Ημερίδα με θέμα:
«ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΠΑΡΕΛΘΟΝ – ΠΑΡΟΝ – ΜΕΛΛΟΝ» ΚΟΛΛΕΓΙΑ ΚΑΙ ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ
Αγαπητοί συνάδελφοι, αγαπητοί φίλοι, αγαπητοί σπουδαστές,
Πως όμως φθάσαμε να συζητάμε για Ιδιωτικές Πανεπιστημιακές Σχολές; Πως φθάσαμε να δεχόμαστε όλοι πλέον – πολιτικοί, κόμματα, πανεπιστημιακοί –, ότι τα Κολλέγια αύριο θα έχουν μια θεσμοθετημένη οντότητα και οι απόφοιτοί τους τόσο οι παλιοί όσο και οι μελλοντικοί, πτυχία πλήρως αναγνωρισμένα;
Πριν πω μερικές σύντομες σκέψεις μου για αυτά τα θέματα θα ήθελα να θυμίσω μερικούς ορισμούς:
Υπάρχουν φυσικά και άλλα Κολλέγια είτε ευρωπαϊκά είτε αμερικανικά με βάση τον παραπάνω διαχωρισμό με τα οποία έχουμε επικοινωνία ανεξαρτήτως από το ότι δεν είναι μέλη μας.
Η ίδρυση των Κολλεγίων κυρίως μετά το 1989 και η προοπτική ιδρύσεως Ιδιωτικών Ανωτάτων Σχολών για εμένα είναι η φυσική εξέλιξη της δυναμικής της Ιδιωτικής Εκπαίδευσης η οποία αναπτύσσεται συνεχώς κατά τα τελευταία 100 χρόνια και ιδιαίτερα μετά το 1960.
Σήμερα η Ιδιωτική Εκπαίδευση καλύπτει όλους τους τομείς εκπαίδευσης:
Παρ’ ότι δεν υπάρχουν ακριβή στατιστικά στοιχεία, εκτιμούμε ότι η συνολική ιδιωτική δαπάνη που διοχετεύεται σε όλες αυτές τις εκπαιδευτικές μονάδες είναι περίπου 1,5% του ΑΕΠ έναντι της δημόσιας που είναι 2,8% του ΑΕΠ.
Αυτή η ενασχόληση χιλιάδων επιχειρηματιών, δεκάδων χιλιάδων καθηγητών, χιλιάδων διοικητικού προσωπικού που παρέχουν εκπαίδευση σε εκατοντάδες χιλιάδων μαθητών δημιούργησε μια τεράστια τεχνογνωσία και μία τεράστια οικονομική βάση. Δημιούργησε επίσης αυτοπεποίθηση και οδήγησε στην συγκέντρωση των κεφαλαίων και της ορμής, που απαιτούνται για περαιτέρω ανάπτυξη σε νέες περιοχές.
Και αυτές βρίσκονται πλέον εσωτερικά μεν στην περιοχή της Ανώτατης Εκπαίδευσης εξωτερικά δε στην αναζήτηση ξένων σπουδαστών.
Τα Κολλέγια λοιπόν ήταν αποτέλεσμα αυτής της ανάπτυξης και ιδρύθηκαν εντός των ασφυκτικών περιορισμών του Συντάγματος, της απαράδεκτης εσωστρέφειας της Πολιτείας και της τεράστιας αμέλειας του Υπουργείου Παιδείας, το οποίο δεν επέτρεπε την ίδρυση Ιδιωτικών ΤΕΙ, τα οποία επιτρέπονται από το ισχύον Σύνταγμα.
Η ιδιωτική Ανώτατη Εκπαίδευση είναι λοιπόν ο φυσικός επόμενος Στόχος.
Κύριοι, Πέρασαν 25 χρόνια αρνήσεων του Υπουργείου Παιδείας να εφαρμόσει το ισχύον Σύνταγμα και να επιτρέψει την λειτουργία Ιδιωτικών Ανώτερων Σχολών (των σημερινών ΤΕΙ).
Πέρασαν 15 χρόνια συζητήσεων και αρνήσεων του Υπουργείου και άλλων φορέων που δεν ήθελαν καν να αντιμετωπίσουν την ευρωπαϊκή πραγματικότητα ως προς την αναγνώριση των πτυχίων των Κολλεγίων.
Πέρασαν 12 μήνες μετά την εξαγγελία του Πρωθυπουργού για αναθεώρηση του άρθρου 16, κατά τους οποίους δεν έγινε καμία ουσιαστική συζήτηση για το τι σημαίνει αυτή η αναθεώρηση.
Και όταν λέω δεν έγινε καμία συζήτηση ίσως φαίνομαι υπερβολικός, όταν έχουν γεμίσει χιλιάδες σελίδων εφημερίδων και περιοδικών, εκατοντάδες ωρών Ραδιοτηλεοπτικών και Ραδιοφωνικών εκπομπών, έχουν γίνει πολλές δεκάδες συγκεντρώσεων και διαδηλώσεων.
Εννοώ όμως, ότι δεν έγινε καμία συζήτηση, που να περιλαμβάνει και εμάς δηλαδή αυτούς που ενδιαφέρονται για τον τομέα και σαν σημερινοί παραγωγοί εκπαιδευτικών υπηρεσιών πανεπιστημιακού επιπέδου μέσω των Κολλεγίων και σαν μελλοντικοί επενδυτές στα μελλοντικά να ιδρυθούν Πανεπιστήμια.
Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης ήταν η επικράτηση απόψεων της μορφής:
απόψεων που είναι πιο συντηρητικές και από αυτές που περιέχονται στο ισχύον σύνταγμα.
Ελπίζω ότι η σημερινή συνάντηση θα δώσει την ευκαιρία μιας πρώτης ουσιαστικής συζητήσεως, η οποία να ξεκινά από την σημερινή πραγματικότητα στην Ελλάδα, την Ευρώπη και τον κόσμο.
Μιλώ για πρώτη συζήτηση γιατί σκοπεύουμε να οργανώνουμε πλέον κάθε χρόνο ένα συνέδριο και 1 ή 2 ημερίδες, στις οποίες θα συζητούνται διάφορα θέματα για την ιδιωτική τριτοβάθμια εκπαίδευση έως ότου ψηφισθεί ο Νόμος για τα Ιδιωτικά Ιδρύματα Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης αλλά και μετά από αυτόν.
|