| ||||||||||
GΡS από τον Κατσικά Ιωαννίνων
Η ευρωπαϊκή «ΝΑSΑ» χρηματοδοτεί Έλληνα μηχανικό για σύστημα πλοήγησης νέας γενιάς
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΥΡΟΥΣΗΣ
«Πριν από μερικές ημέρες προσπαθούσαμε να δώσουμε οδηγίες στην Πυροσβεστική για να φθάσει σε ένα συγκεκριμένο σημείο όπου είχε γίνει ατύχημα. Οι οδηγίες ήταν περίπου "περάστε το τάδε σπίτι και μετά την τελευταία συστάδα δένδρων, στα τόσα μέτρα στρίψτε...". Αν το αυτοκίνητο ήταν εφοδιασμένο με το σύστημα GPS που σχεδιάζουμε, τα σωστικά συνεργεία θα το προσέγγιζαν πολύ εύκολα και γρηγορότερα, ή μπορεί να μην είχε καν συμβεί το ατύχημα».
Το GPS νέας γενιάς δημιουργείται στον Κατσικά, ένα χωριό λίγο έξω από τα Γιάννινα. Χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από την ESA - την European Space Agency, που είναι η αντίστοιχη της αμερικανικής NASA ευρωπαϊκή υπηρεσία. Η ESA έκανε σχετικό διαγωνισμό για τη δημιουργία αυτών των συστημάτων και νικήτρια αναδείχθηκε η εταιρεία του Έλληνα μηχανικού.
Το 2002 ο κ. Βαρτζιώτης είχε δημιουργήσει το αυτοκίνητο Aletis, το πρώτο ελληνικό όχημα, για λογαριασμό της ΕΛΒΟ. Αξιοποιώντας την εμπειρία και την τεχνογνωσία από το συγκεκριμένο πρόγραμμα, αλλά και την προηγούμενη εργασιακή του εμπειρία από συνεργασία με γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες κατάφερε να αναλάβει το πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Διαστημικής Υπηρεσίας.
«Μελανά σημεία» Η ανάγκη για τη δημιουργία αυτού του σύνθετου συστήματος αρωγής προς τους οδηγούς προέκυψε στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας e-Safety, που εγκαινιάστηκε το 2002 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την αυτοκινητοβιομηχανία. Όπως έχει διαπιστωθεί, ένας βασικός λόγος πρόκλησης ατυχήματος είναι η ύπαρξη «μελανών σημείων» στο οδικό δίκτυο. Συχνό παράδειγμα, ο συνδυασμός κακής ορατότητας σε διασταύρωση επαρχιακού δρόμου και μειωμένης πρόσφυσης λόγω καιρικών συνθηκών ή και ποιότητας οδοστρώματος, κάτι που αυξάνει την πιθανότητα πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος.
Η νέα γενιά ψηφιακών χαρτών αποβλέπει στην ελαχιστοποίηση αυτού του κινδύνου. Στον Κατσικά θα δημιουργηθεί ένα όχημα - πρότυπο, ώστε στη συνέχεια οι αυτοκινητοβιομηχανίες να το χρησιμοποιήσουν ως μοντέλο και να το προσαρμόσουν στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των δικών τους μοντέλων. Για τη δημιουργία των εμπλουτισμένων οδικών χαρτών, το όχημα - πρότυπο θα αξιοποιεί το Ευρωπαϊκό Σύστημα Δορυφορικής Πλοήγησης GALILEO, συνδυάζοντάς το με τα υπάρχοντα GPS καθώς και με προηγμένο δίκτυο αισθητήρων εδάφους.
«Εδώ δουλεύουμε απομονωμένοι από το στρες»
Ο κ. Βαρτζιώτης, 52 χρόνων, σπούδασε πολιτικός μηχανικός και στη συνέχεια αεροδιαστημική μηχανική στη Στουτγάρδη. Άρχισε την καριέρα του στην ΙΒΜ. «Με πήραν μαζί με άλλους 29, ανάμεσα σε 5.000 υποψηφίους», θυμάται. «Έμεινα τρία χρόνια στην ΙΒΜ και μπορώ να πω ότι εξελίχθηκα καλά. Στη συνέχεια όμως, μαζί με μια μικρή ομάδα συναδέλφων φτιάξαμε δική μας εταιρεία υψηλής τεχνολογίας». Αυτή η εταιρεία - που δημιουργήθηκε το 1986 - περιλαμβάνεται σήμερα στις 17 κορυφαίες γερμανικές εταιρείες στον συγκεκριμένο τομέα. Η εταιρεία που έχει έδρα τον Κατσικά Ιωαννίνων δημιουργήθηκε το 1990 και από τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας αξιολογήθηκε ως εταιρεία Βιομηχανικής Πληροφορικής.
ΤΑ ΝΕΑ , 19/01/2007
|