| |||||||
Οι μαθητές δεν δίνουν προσοχή και δεν κατανοούν τις ετικέτες των προϊόντων "επειδή δεν έχουν εκπαιδευτεί στο σχολείο ή από το οικογενειακό τους περιβάλλον"
ΟΙ ΕΦΗΒΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΝΟΥΝ ΤΡΟΦΙΜΑ ΣΤΑ ΤΥΦΛΑ
ΜΑΝΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΑΚΗΣ
"Τις προάλλες αγόρασα ένα σοκολατούχο γάλα από το σούπερ μάρκετ. Το είχα πάρει για να το καταναλώσουν τα παιδιά την επομένη. Διαπίστωσα όμως ότι έληγε την ημέρα που το αγόρασα. Αμέσως είπα μπροστά τους "τι βλακεία έκανα. Δεν πρόσεξα. Το αγόρασα ενώ είχε λήξει"" λέει η κ. Λόλα Γιαννοπούλου, μητέρα τριών παιδιών που πηγαίνουν στο Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο.
Και συνεχίζει: "Ακόμα κι αυτός ο αυτοσαρκασμός πιστεύω ότι βοηθάει τα παιδιά. Τα εκπαιδεύει να ψωνίζουν σωστά, να προσέχουν τις ετικέτες των τροφίμων. Αμέσως άλλωστε τους δημιουργήθηκε το ερέθισμα να ρωτήσουν τι συνέβη, τι λάθος έκανα. Και πλέον όποτε ψωνίζουμε μου λένε να προσέχω τις ετικέτες, μήπως έχουμε αγοράσει κάτι που έχει λήξει".
Σπάνια προσέχουν. Ακολουθώντας τα χνάρια των μεγαλυτέρων και οι μικροί καταναλωτές αγνοούν τις ετικέτες των τροφίμων. Όπως δείχνει έρευνα του Γεωπονικού Πανεπιστημίου, οι έφηβοι μαθητές είναι καταναλωτές στα τυφλά: αγοράζουν τρόφιμα και σνακς με το χαρτζιλίκι τους, αλλά σπάνια προσέχουν τις ετικέτες των προϊόντων για να πληροφορηθού τη διατροφική αξία, την ημερομηνία λήξης και άλλα στοιχεία. Το αποτέλεσμα είναι να δημιουργείται μια νέα γενιά καταναλωτών, η οποία στο μέλλον θα οδηγείται σε λάθος συμπεράσματα όσον αφορά την ποιότητα των προϊόντων που αγοράζει, τονίζουν οι επιστήμονες.
Όπως σημειώνουν οι ερευνητές (καθηγητής Γιώργος Χρυσοχοΐδης, Γιώργος Γιαλλιτάκης) οι μαθητές δεν δίνουν προσοχή και δεν κατανοούν τις ετικέτες των προϊόντων "επειδή δεν έχουν εκπαιδευτεί στο σχολείο ή από το οικογενειακό τους περιβάλλον". Γι' αυτόν τον λόγο, προσθέτουν, θα πρέπει να βελτιωθεί η εκπαίδευσή τους στο σχολείο στον τομέα της διατροφικής αγωγής.
Ευθύνη γονέων. Η κ. Γιαννοπούλου πάντως λέει ότι πολύ μεγάλο μερίδιο ευθύνης για τη διατροφική αγωγή των παιδιών έχουν οι γονείς. "Ούτε εμείς προσέχουμε τις ετικέτες. Γι' αυτό πρέπει με παραδείγματα - όπως αυτό με το ληγμένο σοκολατούχο γάλα - να τα κατευθύνουμε".
Αν και η πλειονότητα των μαθητών (η έρευνα πραγματοποιήθηκε από το Εργαστήριο Διοίκησης Αγροτικών Επιχειρήσεων του Γεωπονικού Πανεπιστημίου σε 1.546 μαθητές ηλικίας 13-17 ετών από σχολεία διαφόρων περιοχών της Αττικής) προσέχει τις ενδείξεις "ανάλωση κατά προτίμηση" και "ημερομηνία λήξης" στις ετικέτες, αγνοεί άλλες σημαντικές πληροφορίες.
Τα στατιστικά. Μόλις 3 στους 10 μαθητές (31,08%), σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, δίνουν σημασία στην ποσότητα αλατιού και μόνο οι μισοί προσέχουν στις ετικέτες την ποσότητα ζάχαρης που περιέχεται στα προϊόντα. Πληροφορίες δηλαδή που θα έπρεπε να προσέχουν ώστε να μην έχουν προβλήματα παχυσαρκίας ή γενικότερα υγείας. Λίγο υψηλότερο είναι και το ποσοστό των μαθητών που διαβάζουν προσεκτικά την ετικέτα για να διαπιστώσουν εάν το προϊόν που καταναλώνουν περιέχει μεταλλαγμένα συστατικά ή συντηρητικά.
Την ίδια στιγμή, μεγάλη μερίδα των εφήβων δεν κατανοεί τη σημασία των πληροφοριών που τους παρέχουν οι ετικέτες των τροφίμων. Μόλις 3 στους 10 απαντούν στους ερευνητές ότι είναι εύκολο να καταλάβουν τις ετικέτες.
Αυξάνεται συνεχώς ο αριθμός των παχύσαρκων παιδιών
ΤΑ ΝΕΑ , 09/12/2006
|