ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΩΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ
Βρυξέλλες 07/07/2004
2001/4046
C(2004)2567
ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΗ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΜΕΝΗ ΓΝΩΜΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
Απευθυνόμενη στην Ελληνική Δημοκρατία
Δυνάμει του άρθρου 226 της συνθήκης για την ίδρυση της Ευρωπαϊκής Κοινότητας
Λόγω μη ορθής μεταφοράς στο εθνικό δίκαιο της οδηγίας 89/48/ΕΟΚ και μη ορθής
εφαρμογής ορισμένων διατάξεων της ανωτέρω οδηγίας
1. Έκθεση των περιστατικών
1. Η επιτροπή με την Αιτιολογημένη Γνώμη που απηύθυνε στην Ελληνική
Κυβέρνηση την 1,7,2002 εξέθεσε τους λόγους για τους οποίους η Ελληνική
νομοθεσία και ιδιαίτερα τα ΠΔ 165/2000 και 50/2001 παραβιάζουν τις
συγκεκριμένες διατάξεις της Οδηγίας 89/48/ΕΟΚ. Η Επιτροπή πληροφορήθηκε
ανεπισήμως την ύπαρξη του ΠΔ 385/202 της 23 Δεκεμβρίου 2002, ΦΕΚ Α334 της
31,12,2002 που τροποποιεί κυρίως το ΠΔ 165/2000 ως εκ τούτου λαμβάνει υπόψη της
τις επελθούσες τροποποιήσεις.
2. Η Ελληνική Κυβέρνηση στην από 3,9,2002 απάντηση της στην
Αιτιολογημένη Γνώμη της Επιτροπής αναφέρθηκε στην επιστολή της 17,04,2002 με
την οποία κοινοποίησε στην Επιτροπή σχέδιο διάταξης το οποίο όταν θα ετίθετο σε
εφαρμογή θα τροποποιούσε τις παραπάνω διατάξεις του ΠΔ 50/2001 και θα το
καθιστούσε συμβατό με το άρθρο 3 της Οδηγίας 89/48/ΕΟΚ. Ωστόσο σύμφωνα με
πληροφορίες που περιέχονται σε πρόσφατες καταγγελίες που παρέβαλε η Επιτροπή,
το πρόσφατο ΠΔ 347/2003 ΦΕΚ Α 31,12,2003 που θα αποσκοπούσε στην τροποποίηση
του ΠΔ 50/2001 δεν ενσωμάτωσε τελικά το παραπάνω σχέδιο διάταξης. Αντιθέτως
φαίνεται ότι το νέο αυτό ΠΔ περιλαμβάνει διατάξεις οι οποίες συνεχίζουν να
παραβιάζουν την Οδηγία 89/48/ΕΟΚ.
3. Επιπροσθέτως η Επιτροπή θα ήθελε να επιστήσει την προσοχή της
Ελληνικής Κυβέρνησης στην πρόσφατη Απόφαση του ΔΕΚ της 13 Νοεμβρίου 2003 στην
υπόθεση C-153/02 NERI όπου το ΔΕΚ αποφάνθηκε σχετικά με τις συμφωνίες
δικαιόχρησης.
2. Νομική εκτίμηση
I. …
II. Μη αναγνώριση των διπλωμάτων που χορηγήθηκαν από τις αρμόδιες αρχές άλλου
κράτους μέλους στα πλαίσια σπουδών βάσει συμφωνιών δικαιόχρησης και που
πιστοποιούν επαγγελματική εκπαίδευση
4. Το άρθρο 3 του Π.Δ 165/2000 ορίζει ότι αυτό εφαρμόζεται «στους έλληνες
υπηκόους και στους υπηκόους των λοιπών κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης οι
οποίοι ζητούν να ασκήσουν ως ελεύθεροι επαγγελματίες ή μισθωτοί νομοθετικά
ρυθμιζόμενο επάγγελμα στην Ελλάδα, εφόσον δεν έχουν αποκτήσει το δίπλωμα τους
στην Ελλάδα και δεν έχουν ασκήσει ήδη το επάγγελμα αυτό στην Ελλάδα»
5. Όπως η Επιτροπή υπογράμμισε στην προειδοποιητική επιστολή της 27/07/2001
[σημείο 2.2] καθώς και στην Αιτιολογημένη Γνώμη της 1/7/2002 [σημείο 2.3] η
διάταξη αυτή του Π.Δ παραβιάζει τα άρθρα 1 και 3 της Οδηγίας 89/48 για τους
λόγους που εξετέθησαν λεπτομερειακά, ιδιαίτερα στο παραπάνω σημείο της
Αιτιολογημένης Γνώμης, μολονότι απαλείφθηκαν οι όροι «εφόσον δεν έχουν
αποκτήσει το δίπλωμά τους στην Ελλάδα» από το άρθρο 2 παρ. 2 του Π.Δ 385/2000 η
αιτίαση αυτή θα πρέπει να διατηρηθεί λόγω της επίσημης εκφρασθείσας θέσης των
ελληνικών αρχών σε πολλές περιστάσεις και ιδιαιτέρως με την επιστολή τους της
3/9/2002 που απηύθυναν στην Επιτροπή ως απάντηση στην Αιτιολογημένη Γνώμη.
Λαμβάνοντας υπόψη της επιβεβαιωμένη θέση της δεν μπορεί να συναχθεί ότι η
Ελληνική Κυβέρνηση συμμορφώθηκε όσον αφορά τα διπλώματα που χορηγήθηκαν στα
πλαίσια σπουδών βάσει συμφωνιών δικαιόχρησης με τις διατάξεις της οδηγίας
89/48/ΕΟΚ και ειδικότερα την αρχή της αναγνώρισης των τίτλων επαγγελματικής
κατάρτισης που έχουν εκδοθεί από εκπαιδευτικά ιδρύματα σύμφωνα με την κατάρτιση
που παρέχεται από τα ιδρύματα που είναι εγκατεστημένα στην Ελλάδα και έχουν
συνάψει μετά πρώτες συμφωνίες δικαιόχρησης όπως είχε ζητήσει η Επιτροπή στην
Αιτιολογημένη Γνώμη της.
6. Επιπροσθέτως η Επιτροπή θα ήθελε να επιστήσει την προσοχή της Ελληνικής
κυβέρνησης στην πρόσφατη απόφαση του ΔΕΚ της 13 Νοεμβρίου 2003 στην υποθ.
C-153/02 NERI όπου και αποφάνθηκε σχετικά με τις συμφωνίες δικαιόχρησης ότι
«..το άρθρο 43 της Συνθήκης απαγορεύει την διοικητική πρακτική όπως είναι η
επίδικη δυνάμει της οποίας τα πανεπιστημιακά διπλώματα δευτέρου κύκλου που
χορηγούνται από πανεπιστήμιο κράτους μέλους δεν μπορούν να αναγνωριστούν σε
άλλο κράτος, όταν τα προπαρασκευαστικά μαθήματα παρασχέθηκαν από ένα
εκπαιδευτικό ίδρυμα σύμφωνα με συμφωνία που συνήθη μεταξύ αυτών των ιδρυμάτων»
[σημείο 51 της απόφασης]
7. Επίσης με την απόφασή του αυτή το ΔΕΚ απεφάνθη για την συγκεκριμένη πρακτική
ότι «Είναι πρόδηλο ότι μια διοικητική πρακτική όπως αυτή της επίδικης διαφοράς,
βάσει της οποίας ορισμένα διπλώματα τα οποία χορηγούνται στο τέλος των
μαθημάτων πανεπιστημιακής άσκησης που χορηγούνται από την ΕΣΕ δεν
αναγνωρίζονται στην Ιταλία είναι ικανή να αποθαρρύνει τους μαθητές να
ακολουθήσουν τα μαθήματα και παρεμποδίζει έτσι σοβαρά την άσκηση από το ΕΣΕ της
οικονομικής δραστηριότητας του σε αυτό το κράτος μέλος» [σημείο 43 της
απόφασης]
8. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην υπόθεση NERI δεν πληρούντο οι προϋποθέσεις για
την εφαρμογή της οδηγίας 89/48/ΕΟΚ και η ως άνω ανάλυση του ΔΕΚ έγινε επί τη
βάσει των γενικών αρχών οι οποίες διέπουν το άρθρο 43 ΕΚ. Συνεπάγεται ότι τα
διδάγματα της ως άνω απόφασης ισχύουν κατά μείζονα λόγο στα πλαίσια της εφαρμογής
της Οδηγίας η οποία περιέχει λεπτομερείς κανόνες και ρήτρες διασφάλισης όσον
αφορά το απαιτούμενο επίπεδο κατά την άσκηση των σχετικών επαγγελματικών
δραστηριοτήτων ]βλ. άρθρο 4 της Οδηγίας]
9. Από την παραπάνω ανάλυση προκύπτει ότι με την άρνηση να αναγνωρίσει τα
διπλώματα τα οποία έχουν χορηγηθεί νομίμως από άλλα κράτη μέλη και πιστοποιούν
μια επαγγελματική κατάρτιση σύμφωνα με τις διατάξεις της Οδηγία ς89/48/ΕΟΚ οι
ελληνικές αρχές παραβιάζουν το άρθρο 1 σε συνδυασμό με 3 της Οδηγίας 89/48
εφόσον δεν αναγνωρίζουν τα διπλώματα τα οποία έχουν χορηγηθεί νομίμως από άλλα
κράτη μέλη και πιστοποιούν επαγγελματική κατάρτιση, σύμφωνα με τις διατάξεις
της εν λόγω οδηγίας.
III. …
IV. …
V. …
VI. …
VII. …
VIII. …
IX. …
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΩΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ
ΔΙΑΤΥΠΩΝΕΙ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΜΕΝΗ ΓΝΩΜΗ
Δυνάμει του άρθρου 226, πρώτο εδάφιο της συνθήκης για την ίδρυση της Ευρωπαϊκής
Κοινότητας:
Ότι η Ελληνική Δημοκρατία
· Μη αναγνωρίζοντας τα διπλώματα που χορηγήθηκαν από τις αρμόδιες αρχές άλλου
κράτους μέλους στα πλαίσια σπουδών βάσει συμφωνιών δικαιόχρησης
· …
· …
· …
· …
Παρέβη τις υποχρεώσεις που υπέχει δυνάμει των άρθρων 1,3,4,7,8,10, της Οδηγίας
89/48/ΕΟΚ του Συμβουλίου της 21ης Δεκεμβρίου 1988 σχετικά με ένα γενικό σύστημα
αναγνώρισης των διπλωμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που πιστοποιούν
επαγγελματική εκπαίδευση ελάχιστης διάρκειας τριών ετών.
Κατ’ εφαρμογή του άρθρου 226, πρώτο εδάφιο της συνθήκης για την ίδρυση της
Ευρωπαϊκής Κοινότητας, η Επιτροπή καλεί την Ελληνική Δημοκρατία να λάβει τα
απαιτούμενα μέτρα προκειμένου να συμμορφωθεί με την παρούσα συμπληρωματική
Αιτιολογημένη Γνώμη εντός προθεσμίας ενός μηνός από την παραλαβή της.
Βρυξέλλες 07/07/2004
Για την Επιτροπή,
Frits BOLKESTEIN
Μέλος της Επιτροπής
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΩΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ
Βρυξέλλες 07/07/2004
2001/4046
C(2004)2567
ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΗ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΜΕΝΗ ΓΝΩΜΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
Απευθυνόμενη στην Ελληνική Δημοκρατία
Δυνάμει του άρθρου 226 της συνθήκης για την ίδρυση της Ευρωπαϊκής Κοινότητας
Λόγω μη ορθής μεταφοράς στο εθνικό δίκαιο της οδηγίας 89/48/ΕΟΚ και μη ορθής
εφαρμογής ορισμένων διατάξεων της ανωτέρω οδηγίας
1. Έκθεση των περιστατικών
1. Η επιτροπή με την Αιτιολογημένη Γνώμη που απηύθυνε στην Ελληνική
Κυβέρνηση την 1,7,2002 εξέθεσε τους λόγους για τους οποίους η Ελληνική
νομοθεσία και ιδιαίτερα τα ΠΔ 165/2000 και 50/2001 παραβιάζουν τις
συγκεκριμένες διατάξεις της Οδηγίας 89/48/ΕΟΚ. Η Επιτροπή πληροφορήθηκε
ανεπισήμως την ύπαρξη του ΠΔ 385/202 της 23 Δεκεμβρίου 2002, ΦΕΚ Α334 της
31,12,2002 που τροποποιεί κυρίως το ΠΔ 165/2000 ως εκ τούτου λαμβάνει υπόψη της
τις επελθούσες τροποποιήσεις.
2. Η Ελληνική Κυβέρνηση στην από 3,9,2002 απάντηση της στην
Αιτιολογημένη Γνώμη της Επιτροπής αναφέρθηκε στην επιστολή της 17,04,2002 με
την οποία κοινοποίησε στην Επιτροπή σχέδιο διάταξης το οποίο όταν θα ετίθετο σε
εφαρμογή θα τροποποιούσε τις παραπάνω διατάξεις του ΠΔ 50/2001 και θα το
καθιστούσε συμβατό με το άρθρο 3 της Οδηγίας 89/48/ΕΟΚ. Ωστόσο σύμφωνα με
πληροφορίες που περιέχονται σε πρόσφατες καταγγελίες που παρέβαλε η Επιτροπή,
το πρόσφατο ΠΔ 347/2003 ΦΕΚ Α 31,12,2003 που θα αποσκοπούσε στην τροποποίηση
του ΠΔ 50/2001 δεν ενσωμάτωσε τελικά το παραπάνω σχέδιο διάταξης. Αντιθέτως
φαίνεται ότι το νέο αυτό ΠΔ περιλαμβάνει διατάξεις οι οποίες συνεχίζουν να
παραβιάζουν την Οδηγία 89/48/ΕΟΚ.
3. Επιπροσθέτως η Επιτροπή θα ήθελε να επιστήσει την προσοχή της
Ελληνικής Κυβέρνησης στην πρόσφατη Απόφαση του ΔΕΚ της 13 Νοεμβρίου 2003 στην
υπόθεση C-153/02 NERI όπου το ΔΕΚ αποφάνθηκε σχετικά με τις συμφωνίες
δικαιόχρησης.
2. Νομική εκτίμηση
I. …
II. Μη αναγνώριση των διπλωμάτων που χορηγήθηκαν από τις αρμόδιες αρχές άλλου
κράτους μέλους στα πλαίσια σπουδών βάσει συμφωνιών δικαιόχρησης και που
πιστοποιούν επαγγελματική εκπαίδευση
4. Το άρθρο 3 του Π.Δ 165/2000 ορίζει ότι αυτό εφαρμόζεται «στους έλληνες
υπηκόους και στους υπηκόους των λοιπών κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης οι
οποίοι ζητούν να ασκήσουν ως ελεύθεροι επαγγελματίες ή μισθωτοί νομοθετικά
ρυθμιζόμενο επάγγελμα στην Ελλάδα, εφόσον δεν έχουν αποκτήσει το δίπλωμα τους
στην Ελλάδα και δεν έχουν ασκήσει ήδη το επάγγελμα αυτό στην Ελλάδα»
5. Όπως η Επιτροπή υπογράμμισε στην προειδοποιητική επιστολή της 27/07/2001
[σημείο 2.2] καθώς και στην Αιτιολογημένη Γνώμη της 1/7/2002 [σημείο 2.3] η
διάταξη αυτή του Π.Δ παραβιάζει τα άρθρα 1 και 3 της Οδηγίας 89/48 για τους
λόγους που εξετέθησαν λεπτομερειακά, ιδιαίτερα στο παραπάνω σημείο της
Αιτιολογημένης Γνώμης, μολονότι απαλείφθηκαν οι όροι «εφόσον δεν έχουν
αποκτήσει το δίπλωμά τους στην Ελλάδα» από το άρθρο 2 παρ. 2 του Π.Δ 385/2000 η
αιτίαση αυτή θα πρέπει να διατηρηθεί λόγω της επίσημης εκφρασθείσας θέσης των
ελληνικών αρχών σε πολλές περιστάσεις και ιδιαιτέρως με την επιστολή τους της
3/9/2002 που απηύθυναν στην Επιτροπή ως απάντηση στην Αιτιολογημένη Γνώμη.
Λαμβάνοντας υπόψη της επιβεβαιωμένη θέση της δεν μπορεί να συναχθεί ότι η
Ελληνική Κυβέρνηση συμμορφώθηκε όσον αφορά τα διπλώματα που χορηγήθηκαν στα
πλαίσια σπουδών βάσει συμφωνιών δικαιόχρησης με τις διατάξεις της οδηγίας
89/48/ΕΟΚ και ειδικότερα την αρχή της αναγνώρισης των τίτλων επαγγελματικής
κατάρτισης που έχουν εκδοθεί από εκπαιδευτικά ιδρύματα σύμφωνα με την κατάρτιση
που παρέχεται από τα ιδρύματα που είναι εγκατεστημένα στην Ελλάδα και έχουν
συνάψει μετά πρώτες συμφωνίες δικαιόχρησης όπως είχε ζητήσει η Επιτροπή στην
Αιτιολογημένη Γνώμη της.
6. Επιπροσθέτως η Επιτροπή θα ήθελε να επιστήσει την προσοχή της Ελληνικής
κυβέρνησης στην πρόσφατη απόφαση του ΔΕΚ της 13 Νοεμβρίου 2003 στην υποθ.
C-153/02 NERI όπου και αποφάνθηκε σχετικά με τις συμφωνίες δικαιόχρησης ότι
«..το άρθρο 43 της Συνθήκης απαγορεύει την διοικητική πρακτική όπως είναι η
επίδικη δυνάμει της οποίας τα πανεπιστημιακά διπλώματα δευτέρου κύκλου που
χορηγούνται από πανεπιστήμιο κράτους μέλους δεν μπορούν να αναγνωριστούν σε
άλλο κράτος, όταν τα προπαρασκευαστικά μαθήματα παρασχέθηκαν από ένα
εκπαιδευτικό ίδρυμα σύμφωνα με συμφωνία που συνήθη μεταξύ αυτών των ιδρυμάτων»
[σημείο 51 της απόφασης]
7. Επίσης με την απόφασή του αυτή το ΔΕΚ απεφάνθη για την συγκεκριμένη πρακτική
ότι «Είναι πρόδηλο ότι μια διοικητική πρακτική όπως αυτή της επίδικης διαφοράς,
βάσει της οποίας ορισμένα διπλώματα τα οποία χορηγούνται στο τέλος των
μαθημάτων πανεπιστημιακής άσκησης που χορηγούνται από την ΕΣΕ δεν
αναγνωρίζονται στην Ιταλία είναι ικανή να αποθαρρύνει τους μαθητές να
ακολουθήσουν τα μαθήματα και παρεμποδίζει έτσι σοβαρά την άσκηση από το ΕΣΕ της
οικονομικής δραστηριότητας του σε αυτό το κράτος μέλος» [σημείο 43 της
απόφασης]
8. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην υπόθεση NERI δεν πληρούντο οι προϋποθέσεις για
την εφαρμογή της οδηγίας 89/48/ΕΟΚ και η ως άνω ανάλυση του ΔΕΚ έγινε επί τη
βάσει των γενικών αρχών οι οποίες διέπουν το άρθρο 43 ΕΚ. Συνεπάγεται ότι τα
διδάγματα της ως άνω απόφασης ισχύουν κατά μείζονα λόγο στα πλαίσια της εφαρμογής
της Οδηγίας η οποία περιέχει λεπτομερείς κανόνες και ρήτρες διασφάλισης όσον
αφορά το απαιτούμενο επίπεδο κατά την άσκηση των σχετικών επαγγελματικών
δραστηριοτήτων ]βλ. άρθρο 4 της Οδηγίας]
9. Από την παραπάνω ανάλυση προκύπτει ότι με την άρνηση να αναγνωρίσει τα
διπλώματα τα οποία έχουν χορηγηθεί νομίμως από άλλα κράτη μέλη και πιστοποιούν
μια επαγγελματική κατάρτιση σύμφωνα με τις διατάξεις της Οδηγία ς89/48/ΕΟΚ οι
ελληνικές αρχές παραβιάζουν το άρθρο 1 σε συνδυασμό με 3 της Οδηγίας 89/48
εφόσον δεν αναγνωρίζουν τα διπλώματα τα οποία έχουν χορηγηθεί νομίμως από άλλα
κράτη μέλη και πιστοποιούν επαγγελματική κατάρτιση, σύμφωνα με τις διατάξεις
της εν λόγω οδηγίας.
III. …
IV. …
V. …
VI. …
VII. …
VIII. …
IX. …
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΩΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ
ΔΙΑΤΥΠΩΝΕΙ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΜΕΝΗ ΓΝΩΜΗ
Δυνάμει του άρθρου 226, πρώτο εδάφιο της συνθήκης για την ίδρυση της Ευρωπαϊκής
Κοινότητας:
Ότι η Ελληνική Δημοκρατία
· Μη αναγνωρίζοντας τα διπλώματα που χορηγήθηκαν από τις αρμόδιες αρχές άλλου
κράτους μέλους στα πλαίσια σπουδών βάσει συμφωνιών δικαιόχρησης
· …
· …
· …
· …
Παρέβη τις υποχρεώσεις που υπέχει δυνάμει των άρθρων 1,3,4,7,8,10, της Οδηγίας
89/48/ΕΟΚ του Συμβουλίου της 21ης Δεκεμβρίου 1988 σχετικά με ένα γενικό σύστημα
αναγνώρισης των διπλωμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που πιστοποιούν
επαγγελματική εκπαίδευση ελάχιστης διάρκειας τριών ετών.
Κατ’ εφαρμογή του άρθρου 226, πρώτο εδάφιο της συνθήκης για την ίδρυση της
Ευρωπαϊκής Κοινότητας, η Επιτροπή καλεί την Ελληνική Δημοκρατία να λάβει τα
απαιτούμενα μέτρα προκειμένου να συμμορφωθεί με την παρούσα συμπληρωματική
Αιτιολογημένη Γνώμη εντός προθεσμίας ενός μηνός από την παραλαβή της.
Βρυξέλλες 07/07/2004
Για την Επιτροπή,
Frits BOLKESTEIN
Μέλος της Επιτροπής
|