| ||||||||||
Tα μυστικά του ανθρώπου που έκανε προσιτό στους καταναλωτές το πολυτελές, το κομψό και το σύγχρονο στην ευρωπαϊκή βιομηχανία ενδύματος
"H μόδα θέλει δημοκρατία "
Ο κύριος Zara δεν αφήνει τίποτα στην τύχη
ELIZABETH NASH
Αν το όνομα Αμάνθιο Ορτέγα δεν λέει πολλά, ο κύριος Ζάρα δεν θα προσβληθεί. Άλλωστε πάντα μιλούσε μέσα από τη δουλειά του, ποτέ μέσα από το όνομά του. Και αυτό είναι ένα από τα μυστικά της επιτυχίας του, μιας επιτυχίας που αγάπησαν οι Ευρωπαίες όσο λίγες άλλες.
Αυτή είναι η κινητήριος δύναμη της μεγάλης επιτυχίας των καταστημάτων Zara, το πετράδι στο στέμμα της αυτοκρατορίας του, που περιλαμβάνει και άλλες δημοφιλείς αλυσίδες όπως Bershka, Massimo Duti, Pull & Bear, Oysho και Zara Home. Με προσωπική περιουσία που φτάνει τα 12, 5 δισεκατομμύρια ευρώ, ο κύριος Ορτέγα, στα 69 του, είναι σήμερα ο πλουσιότερος άνθρωπος στην Ισπανία, ο έβδομος στην Ευρώπη και ο εικοστός τρίτος διεθνώς, σύμφωνα με τη λίστα Φορμπς. Προς την κορυφή
Καινούργια σχέδια κάθε δύο εβδομάδες Με το πρώτο κατάστημα Zara, ο Αμάνθιο Ορτέγα έδινε την ευκαιρία στις γυναίκες της εποχής να γευτούν την απελευθέρωση από το περιοριστικό κληροδότημα του Φράνκο και στην εμφάνιση: ακριβό σχέδιο σε χαμηλή όμως τιμή. Το εγχείρημα πέτυχε. "Στόχος των ρούχων Zara ήταν ο εκδημοκρατισμός στη μόδα" έγραψε ο δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας το 1999. "Προσφέρουμε προσιτή μόδα που φτάνει στους ακριβούς δρόμους, εμπνευσμένη από τα γούστα, τις επιθυμίες και τον τρόπο ζωής των σύγχρονων ανδρών και γυναικών". Αυτή είναι η φιλοσοφία που επιβραβεύεται και σήμερα στα χιλιάδες καταστήματα - 85 συνολικά υπάρχουν μόνο στην Ελλάδα - της αυτοκρατορίας Inditex. Είναι η ίδια που υπαγορεύει σχεδόν μηδενική διαφήμιση και πανομοιότυπες τεράστιες βιτρίνες σε όλον τον κόσμο, με ρούχα κατασκευασμένα κυρίως στη Γαλικία και στην Πορτογαλία, δηλαδή κοντά στην έδρα του ομίλου, γεγονός που ελαχιστοποιεί τον χρόνο αποστολής των πρώτων υλών και εξασφαλίζει το μέγιστο του ελέγχου της διαδικασίας. Βάσει αυτής της φιλοσοφίας, οι διευθυντές των καταστημάτων στέλνουν αναφορές στην έδρα της εταιρίας καθημερινά, με όλες τις λεπτομέρειες για τα πιο περιζήτητα και τα πιο αδιάφορα για τους πελάτες κομμάτια. Έτσι, ό,τι δεν ενδιαφέρει εξαφανίζεται από τα ράφια μέσα σε μερικές ημέρες, ενώ οι δημοφιλείς γραμμές καταγράφονται. Κανένα κομμάτι δεν επαναλαμβάνεται το ίδιο και νέα σχέδια προωθούνται στα καταστήματα κάθε δύο εβδομάδες. Αν και οι επικριτές του συστήματος Zara κάνουν λόγο για υπερεκμετάλλευση των υπαλλήλων και των εργατών, η εταιρεία διατείνεται ότι εφαρμόζονται πλήρως οι προϋποθέσεις που τίθενται από την εργατική νομοθεσία. Άλλα 490 καταστήματα σχεδιάζει να ανοίξει ο κ. Ζάρα διεθνώς το 2007. Περισσότερα από ένα κάθε μέρα του χρόνου... LINKS: www.inditex.com www.zara.com ΤΑ ΝΕΑ , 08/04/2006
|