Τευχος 13



Έρευνα του Γεωπονικού Πανεπιστημίου συγκρίνει τα εγχώρια αλλαντικά, το κίτρινο τυρί και την μπίρα με τα αντίστοιχα ολλανδικά και ιταλικά που διατίθενται στην αγορά

Οι Έλληνες τρώνε ... ελληνικά και παραδοσιακά

Θεωρούν τα ελληνικά τρόφιμα πιο αγνά αλλά και πιο ακριβά

ΜΑΡΘΑ ΚΑΙΤΑΝΙΔΗ

Το "παπούτσι από τον τόπο σου κι ας ειν' και μπαλωμένο" ισχύει και στην περίπτωση των τροφίμων. Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγει πρόσφατη μελέτη, σύμφωνα με την οποία οι Έλληνες καταναλωτές αναζητούν τρόφιμα εγχώριας παραγωγής.

H "στροφή" προς τα ελληνικά προϊόντα γίνεται εντονότερη ύστερα από τα απανωτά διατροφικά σκάνδαλα που είδαν το φως της δημοσιότητας. Οι Έλληνες καταναλωτές θεωρούν τα ελληνικά τρόφιμα πιο γευστικά και πιο... αγνά και δείχνουν ακόμα περισσότερη εμπιστοσύνη στις παραδοσιακές γεύσεις.

"Οπωσδήποτε, προτιμώ ελληνικά τρόφιμα! Και ύστερα από όλα αυτά τα διατροφικά σκάνδαλα - "τρελές αγελάδες", μαρμελάδες - δεν το σκέφτομαι δεύτερη φορά· κι ας είναι η τιμή ορισμένων ξένων προϊόντων καλύτερη απ' αυτήν των αντίστοιχων ελληνικών. Για παράδειγμα, αγοράζω ελληνική φέτα και όχι τυρί Δανίας, γιατί έχω περισσότερη εμπιστοσύνη στο ελληνικό τυρί", λέει ο κ. Γιώργος Μαχαίρας, συνταξιούχος.

Την ίδια άποψη έχουν και οι καταναλωτές που συμμετείχαν στην έρευνα του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών με τίτλο "Διερεύνηση της επίδρασης των απόψεων Ελλήνων καταναλωτών για τη χώρα προέλευσης στην αξιολόγηση τροφίμων". Οι συμμετέχοντες, στις προσωπικές συνεντεύξεις, κλήθηκαν να συγκρίνουν τα εγχώρια αλλαντικά, το κίτρινο τυρί και την μπίρα με τα αντίστοιχα ολλανδικά και ιταλικά που διατίθενται στην ελληνική αγορά.
 
"Αυτό που ακούω από τους πελάτες συνεχώς είναι πως δεν ξέρουν πια τι να φάνε και τι να αποφύγουν. Ο κόσμος πλέον "ψάχνεται" πολύ, ακόμα και αν το προϊόν είναι τοπικό και αυτό γιατί είναι δύσπιστοι για την ποιότητα", λέει ο ιδιοκτήτης καταστήματος με κρητικά προϊόντα, κ. Δημήτρης Μακριδάκης


Ασφαλή

Το τυρί οι καταναλωτές το προτιμούν... ελληνικό, αν και το 90% έχει δοκιμάσει τουλάχιστον μία φορά κατά το παρελθόν ολλανδικό. Το ίδιο ακριβώς ισχύει και στην περίπτωση της μπίρας, καθώς οι συμμετέχοντες δηλώνουν μόλις σε ποσοστό 27,4% ότι αγοράζουν μπύρα "αλλοδαπή". Άλλωστε, όλοι συμφωνούν πως τα ελληνικά προϊόντα είναι πιο ασφαλή ως προς την ποιότητά τους από τα αντίστοιχα εισαγόμενα.

Για τα αλλαντικά όμως η εικόνα αλλάζει δραματικά, καθώς όπως φαίνεται από τα στοιχεία, οι καταναλωτές τα αξιολογούν δυσμενώς σε ό,τι αφορά την ασφάλεια και την ποιότητά τους. Μάλιστα, δεν παίζει ιδιαίτερο ρόλο εάν είναι εγχώριας παραγωγής ή όχι: πάνω από έξι στους δέκα καταναλωτές τα θεωρούν ανθυγιεινά, ούτως η άλλως!

"Μελέτες που βρίσκονται σε εξέλιξη, ήδη καταδεικνύουν την τάση των Ελλήνων να προσκολλώνται στα ελληνικά τρόφιμα, με την αιτιολογία πως οι κίνδυνοι είναι σαφώς μεγαλύτεροι σε ό,τι αφορά τα εισαγόμενα. Είναι εμφανές πως αισθάνονται ανασφαλείς, περισσότερο λόγω των γενετικά τροποποιημένων τροφίμων (αλλά και - σαφώς - ύστερα από τη δημοσιοποίηση διατροφικών σκάνδαλων, όπως είναι αυτό των "τρελών αγελάδων") και λιγότερο λόγω των κακής ποιότητας τροφίμων λόγω αμέλειας· σάπια, για παράδειγμα", λέει στα "NEA" ο ερευνητής στο ΕΘΙΑΓΕ (Ινστιτούτο Αγροτικής Οικονομίας και Πολιτικής) και συνεργάτης τού Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, κ. Θανάσης Κρυστάλλης.

Είναι ενδεικτικό πως, εξ' αιτίας της διατροφικής κρίσης, οι Έλληνες στρέφονται στις παραδοσιακές γεύσεις, παρά τις υψηλότερες τιμές. Για παράδειγμα, μόνο στην Αττική υπολογίζεται ότι τα καταστήματα πώλησης κρητικών προϊόντων ξεπερνούν τα 50, ενώ ο τζίρος τους ξεπερνά τα 2.000.000 ευρώ τον χρόνο. "Έχω 130 πελάτες την ημέρα κατά μέσον όρο. Και δεν πρόκειται μόνο για κατοίκους της περιοχής - Γκύζη. Έρχονται ακόμα και από την Φιλοθέη και το Γαλάτσι, τη Γλυφάδα και την Κηφισιά", λέει ο ιδιοκτήτης καταστήματος με προϊόντα από την Κρήτη, κ. Δημήτρης Μακριδάκης.

Όπως όμως ο ίδιος επισημαίνει, τον τελευταίο καιρό οι πελάτες του είναι πολύ πιο επιφυλακτικοί απ ό,τι στο παρελθόν, ενώ είναι χαρακτηριστικό πως ελάχιστοι αγοράζουν αλλαντικά. Αντιθέτως, μεγάλη ζήτηση έχει η γραβιέρα και τα παξιμάδια. "Αυτό που μου λένε συνεχώς είναι πως δεν ξέρουν πια τι να φάνε και τι να αποφύγουν. Γι' αυτό κι εγώ ταξιδεύω στην Κρήτη δύο φορές τον μήνα και είμαι ιδιαίτερα προσεκτικός σε ό,τι διαλέγω. Ο κόσμος πλέον "ψάχνεται" πολύ, ακόμα και αν το προϊόν είναι τοπικό", συμπληρώνει ο κ. Μακριδάκης.


Επιφυλακτικοί

Πάντως οι νεότεροι σε ηλικία καταναλωτές - κάτω των 35 ετών - είναι πολύ πιο επιφυλακτικοί και δεν αρκούνται μόνο στην άποψη πως, αφού είναι Ελληνικό, είναι... καλό. "Δεν κρίνουν το προϊόν σφαιρικά, αλλά ένα ένα τα χαρακτηριστικά του! Για παράδειγμα, δηλώνουν ότι το ολλανδικό κίτρινο τυρί έχει καλύτερη συσκευασία και λιγότερα λιπαρά, ενώ θεωρούν ότι είναι πιο θρεπτικό και έχει μικρότερη περιεκτικότητα σε πρόσθετες χημικές ουσίες. Αξιολογούν δηλαδή και τα επιμέρους χαρακτηριστικά και είναι πιο καχύποπτοι", υπογραμμίζει ο ερευνητής, κ. Θανάσης Κρυστάλλης.


Τα προτιμούν!

Πέντε στους δέκα Έλληνες θεωρούν ότι είναι καλύτερο να αγοράζουν ελληνικά προϊόντα ακόμα κι αν τους κοστίζει κάτι παραπάνω, ενώ πάνω απο το 64% δηλώνει ότι στην αγορά πρέπει να διατίθενται και τρόφιμα ξένης προελεύσεως.


ΤΑ ΝΕΑ , 25/06/2005



επιστροφή