Τευχος 1



  • Δημιουργείται ο Συνήγορος της Αγοράς που θα παρεμβαίνει ώστε να αίρονται τα εμπόδια τα οποία δυσχεραίνουν τον εξαγωγέα στην άσκηση των δραστηριοτήτων του


Η οικονομική διπλωματία στην υπηρεσία των εξαγωγών

Δύο προεδρικά διατάγματα, η εφαρμογή των οποίων θα ενισχύσει την άσκηση μιας σωστής και αποτελεσματικής οικονομικής διπλωματίας, προωθεί το υπουργείο Εξωτερικών. Όπως δηλώνει προς «Το Βήμα» ο υφυπουργός Εξωτερικών κ. Ευρ. Στυλιανίδης, «σύντομα ολοκληρώνεται ένας κύκλος προετοιμασιώνώστε να ασκηθεί μια αποτελεσματική οικονομική διπλωματία, με τη συνεχή συνεργασία του επιχειρηματικού κόσμου». Η οικονομική διπλωματία θα ασκηθεί συστηματικά προς συγκεκριμένες χώρες και ενότητες χωρών, όπως προς τις ΗΠΑ, τη Ρωσία, την Κίνα, την Τουρκία και τις βαλκανικές χώρες, τις χώρες της Μαύρης Θάλασσας, κθώς και τις μεσογειακές χώρες που συμμετέχουν στην Ευρωμεσογειακή Διάσκεψη.
«Η αφετηρία είναι επώδυνη» δηλώνει ο υφυπουργός εξωτερικών και προσθέτει ότι το ξεκίνημα έγινε ενώ υπήρχε μηδενική προσέγγιση ξένων επενδύσεων, ραγδαία πτώση των εξαγωγών και μείωση της ανταγωνιστικής θέσης της χώρας μας. Τα παραπάνω αφορούν την αρνητική διάσταση του θέματος, ενώ η θετική διάσταση συμπεριλαμβάνει την εικόνα που έχουμε στο εξωτερικό μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Συγκεκριμένα η χώρα μας διαθέτει πλέον σοβαρές υποδομές, προχωρεί στην ψήφιση του φορολογικού και του αναπτυξιακού νόμου, στην απλοποίηση των αδειοδοτήσεων για την ίδρυση και λειτουργία επιχειρήσεων και ενισχύει την εξωστρέφεια των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

  • Συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα
Με την έκδοση του πρώτου Προεδρικού Διατάγματος θα καθορίζεται συγκεκριμένο πλαίσιο οικονομικής πολιτικής, που θα ασκηθεί σε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Έτσι δημιουργούνται 15 θέσεις γενικών συμβούλων, ενώ παράλληλα ικανοποιούνται όλα τα αιτήματα των υπαλλήλων – εμπορικών συμβούλων που εργάζονται στις αρμόδιες υπηρεσίες. Οι υπάλληλοι – εμπορικοί σύμβουλοι που θα ασχολούνται με την οικονομική διπλωματία θα εγκατασταθούν κατά 70% σε υπηρεσίες του εξωτερικού (πρεσβείες). Τέλος, ανανεώνεται ο κατάλογος των χωρών όπου θα εγκατασταθούν οι σύμβουλοι, μετά και τη σύμφωνη γνώμη του ΣΕΒ, των Επιμελητηρίων και του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος.
Με το δεύτερο Προεδρικό Διάταγμα η Β΄ Γενική Διεύθυνση του υπουργείου Εξωτερικών μετεξελίσσεται σε «Σρτατηγείο Οικονομικής Διπλωματίας», σύμφωνα με τον χαρακτηρισμό του υφυπουργού Εξωτερικών κ. Στυλιανίδη, ο οποίος προσθέτει ότι η νέα διεύθυνση θα συνεργάζεται στενά με τις πρεσβείες και τις πολιτικές διευθύνσεις του υπουργείου και θα αποφασίζει σε ποιες από τις ξένες αγορές θα δίνεται προτεραιότητα. Συγχρόνως θα αντλούνται κατά τρόπο συστηματικό πλροφορίες για την κατάσταση της αγοράς της κάθε χώρας, το θεσμικό πλαίσιο και τις όποιες αλλαγές, τα μακροοικονιμικά μεγέθη και βέβαια τις εκθέσεις που πρόκειται να γίνουν ώστε να συμμετέχει, όπου την ενδιαφέρει, και η χώρα μας. Όλες αυτές οι σημαντικές πληροφορίες θα είναι στη διάθεση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, οι οποίες δεν διαθέτουν τα μέσα για να τις αντλούν απευθείας, όπως γίνεται με τις μεγάλες επιχειρήσεις, δηλώνει ο κ. Στυλιανίδης.\

  • Νέα στρατηγική
Νέα στρατηγική πρέπει να συγκροτηθεί για τις εξαγωγές ελληνικών αγροτικών προϊόντων, τα οποία χάνουν έδαφος στις ξένες αγορές. Τη δεκαετία του 1990 οι εισπράξεις από τις εξαγωγές αγροτικών προϊόντων κάλυπταν το 28% των συνολικών εισπράξεων των εξαγωγών μας. Το 2000 όμως οι εισπράξεις αυτές περιορίστηκαν στο 22% των συνολικών εισπράξεων, το 2001 μειώθηκαν στο 21% και το 2004 «έπεσαν» στο 19%. Η δυσάρεστη αυτή εικόνα ολοκληρώνεται αν λάβει κανείς υπόψη του ότι οι εισπράξεις από εξαγωγές αγροτικών προϊόντων κάλυπταν στη δεκαετία του 1990 το 81% των πληρωμών για εισαγωγές. Το 2000 το ποσοστό αυτό μειώθηκε στο 71%, το 2001 στο 58 % και το 2004 έφτασε στο 55%.
Η στρατηγική θα πρέπει να περιλαμβάνει και την εφαρμογή πρακτικών μέτρων που θα οδηγούν στην αναβάθμιση της ποιότητας των αγροτικών προϊόντων, την τυποποίησή τους, την αυστηρή φοίτηση των κοινοτικών κανόνων για τα φυτοφάρμακα καθώς και ένα «πρόγραμμα ποιοτικής παραλαβής» βάσει του οποίου ο ςξαγωγέας θα λαμβάνει τυποποιημένο πιστοποιητικό ποιότητας από τον παραγωγό, προτού εξαχθεί το προϊόν. Παρόμοια προγράμματα έχουν εφαρμοσθεί σε άλλες χώρες των οποίων τα αγροτικά προϊόντα εκτοπίζουν τα ελληνικά.
Σημαντική εξάλλου πτυχή του όλου θέματος είναι και η τυποποίηση και συσκευασία, γεγονός που σημαίνει ότι θα πρέπει να αποδοθεί ιδιαίτερη σημασία στην αναβάθμιση των συσκευαστηρίων.
Σημειώνεται εξάλλου ότι στις μεγάλες αγορές υπάρχει ήδη ζήτηση για μικρές συσκευασίες προϊόντων και προς αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει να στραφεί και η ελληνική παραγωγή.

ΔΙΟΝ. ΣΤΑΜΠΟΓΛΗΣ



ΛΑΘΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΛΕΙΨΕΙΣ

Δεν φταίει μόνο το κράτος

ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ότι τα ελληνικά προϊόντα συναντούν δυσκολίες διείσδυσης σε ξένες αγορές αλλά και ότι εκτοπίζονται από ομοειδή προϊόντα άλλων χωρών δεν οφείλεται μόνο σε λάθη και παραλείψεις ορισμένων υπυργείων αλλά και του επιχειρηματικού κόσμου. Πρόσφατα, ομογενής που διαθέτει αλυσίδα πολυκαταστημάτων στις ΗΠΑ έλεγε σε κυβερνητικό παράγοντα, ο οποίος επισκέφθηκε τη χώρα αυτή, ότι κανένας έλληνας επιχειρηματίας δεν του έχει προτείνει συνεργασία και για τον λόγο αυτό δεν έχει στα ράφια των καταστημάτων του ελληνικά προϊόντα. Ο κυβερνητικός παράγοντας το έψεξε το θέμα και διαπίστωσε ότι τρεις επιχειρηματίες «σκέπτονταν» να κάνουν εξαγωγές ειδικά για τη συγκεκριμένη αλυσίδα πολυκαταστημάτων αλλά τελικά…από εξαγωγείς ελληνικών προϊόντων έγιναν εισαγωγείς αμερικανικών.



επιστροφή