Σύνδεση σπουδαστών
Ελληνικά English
 

Η φωτογραφία σαν μέσο τέχνης & θεραπείας - Νέα έναρξη 16/10/2017

Η φωτογραφία, όντας μια τέχνη έντονα συνυφασμένη με την καθημερινή μας πραγματικότητα μπορεί να μας μυήσει στα μυστικά της τέχνης της ζωής, όπως : η εστίαση στο τώρα, η υπέρβαση του βλέμματος της συνήθειας, η εξοικείωση με την συνεχή αλλαγή, η σημασία του παιχνιδιού και η ενδυνάμωση του εσωτερικού μας παιδιού, η αποδοχή της Σκιάς μας, η εξοικείωση με το ξένο και το διαφορετικό, η γεφύρωση των αντιθέσεων και των αντιφάσεων μας (μέσω της καλλιτεχνικής δημιουργίας), η αξία της εσωτερικής ζωής, η σημαντικότητα της παρατήρησης, το νόημα της στιγμής, η καλή σχέση με τον εαυτό μας και τους άλλους.  Μπορεί έτσι να μας οδηγήσει στην ανακάλυψη των μεγάλων συγκινήσεων που βρίσκονται συχνά κρυμμένες κάτω από τα πιο κοινότοπα βιώματά μας.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Στο ετήσιο πρόγραμμα χρήσης της θεραπευτικής φωτογραφίας στην Υγεία και την  Εκπαίδευση, οι σπουδαστές διδάσκονται  σε βάθος Φωτογραφία, Ιστορία της Τέχνης, Ψυχολογία, την γλώσσα ανάγνωσης και ερμηνείας των συμβόλων, τις ψυχαναλυτικές προσεγγίσεις που συνδέονται με την θεραπευτική διαδικασία μέσω της φωτογραφίας. Τα μαθήματα γίνονται θεωρητικά και βιωματικά. 

 

ΜΑΘΗΜΑΤΑ

Α’ ΕΞΑΜΗΝΟ

ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ (40 ώρες)

(Τρίτη 17:00 – 20:00)

·      Εξελικτική Ψυχολογία

·      Σχολές Ψυχοθεραπείας

·      Κλινική Ψυχολογία

 

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ (80 ώρες)

(Πέμπτη 17:00 – 20:00)

·      Ιστορία της  Τέχνης(40 ώρες)

(Τετάρτη 17:00 – 20:00)

·      Η φωτογραφία σαν μέσο τέχνης (40 ώρες)

 

B’ ΕΞΑΜΗΝΟ

·                    Τέχνες & Ψυχανάλυση (40 ώρες)

·                    Hφωτογραφία σαν μέσο ArtTherapy(40 ώρες) - (Βιωματικό Εργαστήριο)

·                    Ιστορία και εφαρμογή της ArtTherapy(12 ώρες)

·                    Τα σύμβολα ως γλώσσα του ασυνείδητου (30 ώρες)

·                    Γνωριμία με τις άλλες θεραπείες μέσω τέχνης  (20 ώρες)

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ

ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Εισηγήτρια: Μαρία Καρκανιά, Διευθύντρια του Τομέα Ψυχολογίας, Παιδαγωγός- Ψυχολόγος

Το μάθημα χωρίζεται σε τρία μέρη (Εξελικτική Ψυχολογία, Σχολές Ψυχοθεραπείας, Κλινική Ψυχολογία).  Στόχος του μαθήματος αυτού είναι να αποκτήσουν οι σπουδαστές βασικές γνώσεις της επιστήμης της Ψυχολογίας οι οποίες τους είναι απαραίτητες για την άσκηση του Επαγγέλματος της Θεραπείας μέσω των Εικαστικών.   Σπουδάζουν Εξελικτική Ψυχολογία και μελετούν  όλα τα αναπτυξιακά στάδια του ανθρώπου από τη γέννησή του.  Προσεγγίζουν όλες τις βασικές Σχολές Ψυχοθεραπείας (Ψυχαναλυτική, Αναλυτική, Συμπεριφοριστική, Γνωστική, Ανθρωπιστική, Ολιστική, Υπαρξιστική, Συστημική, Ψυχοσυνθετική).

Στο τρίτο μέρος του μαθήματος της  Κλινικής  Ψυχολογίας  οι σπουδαστές αποκτούν  τις απαραίτητες γνώσεις για να μπορούν να κάνουν διάγνωση χρησιμοποιώντας την κατάλληλη θεραπευτική μέθοδο.

 

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ & ΤΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ

Εισηγήτρια: Τραγέα Ελένη, Πανεπιστήμιο Κρήτης, ΜΑ In Art History and Theory, ΜΑ in Film Studies – University of Essex, PhD στην Θεωρία του Κινηματογράφου – Πάντειο Πανεπιστήμιο

Στόχος του μαθήματος είναι να γίνει μια γνωριμία με βασικές ενότητες της Ιστορίας της τέχνης (καλλιτέχνες, τεχνικές, επιρροή κινημάτων 20ου αιώνα στην Art Therapy).

 

Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΣΑΝ ΜΕΣΟ ΤΕΧΝΗΣ

Εισηγήτρια: Αγγελική Καστρινέλλη, Φωτογράφος – Ολιστική θεραπεύτρια

Το μάθημα αναπτύσσεται πάνω στον κεντρικό άξονα Ιστορία-Τεχνική-Αισθητική της Φωτογραφίας και αποσκοπεί στην εξοικείωση των σπουδαστών με το φωτογραφικό ιδίωμα και την φωτογραφική πρακτική.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην καλλιέργεια φωτογραφικού βλέμματος και στην ανάπτυξη οπτικής αντίληψης καθώς η Φωτογραφία αποτελεί τη νέα γλώσσα ερμηνείας, δημιουργίας και ανασύνθεσης του κόσμου.

Πιο αναλυτικά, το μάθημα περιλαμβάνει :

·        Ιστορία της Φωτογραφίας

·        Βασικές λειτουργίες φωτογραφικής μηχανής (ταχύτητα, διάφραγμα, φωτομέτρηση, εστίαση, Iso, white balance)

·        Χρήση και είδη φακών

·        Βάθος πεδίου

·        Φυσικό και Τεχνητόφως

·        Οπτικό κάδρο (κανόνες σύνθεσης, αισθητική)

·        Δυναμική οπτικών μηνυμάτων (σημαίνον/ σημαινόμενο)

·        Παρουσίαση και ανάλυση σημαντικών φωτογράφων και του έργου τους

·        Ψυχαναλυτικές και φιλοσοφικές διαστάσεις της Εικόνας

 

ΤΕΧΝΕΣ & ΨΥΧΑΝΑΛΥΣΗ

Εισηγήτρια: Μαρία Καρκανιά

Στόχος του μαθήματος αυτού είναι να μπει ο σπουδαστής σε βάθος στις θεωρητικές  προσεγγίσεις οι οποίες  συνδέουν τις Τέχνες με τη θεραπεία. Ο σπουδαστής μελετά  τις  Ψυχαναλυτικές μεθόδους και τις τεχνικές οι οποίες χρησιμοποιούνται στην Θεραπεία μέσω των εικαστικών. Το μάθημα είναι προσανατολισμένο στην Αναλυτική Προσέγγιση του Carl G. Jung.

 

ΤΑ ΣΥΜΒΟΛΑ ΩΣ ΓΛΩΣΣΑ ΤΟΥ ΑΣΥΝΕΙΔΗΤΟΥ

Εισηγήτρια: Μαρία Καρκανιά, Διευθύντρια του Τομέα Ψυχολογίας, Παιδαγωγός- Ψυχολόγος

Στο μάθημα αυτό οι σπουδαστές ασκούνται στην γλώσσα της ανάγνωσης των συμβόλων και την ερμηνεία τους. Υπάρχουν ατομικά και συλλογικά σύμβολα. Τα σύμβολα βρίσκονται μέσα στις εικόνες και τα όνειρα. Τα σύμβολα είναι κοινά στους ανθρώπους, έχουν όμως μία διαφορετική σημασία για τον καθένα και ερμηνεύονται με τη βοήθεια ενός ατομικού κώδικα.

 

Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΣΑΝ ΜΕΣΟ ART THERAPY

Εισηγήτρια: Αγγελική Καστρινέλλη

Το μάθημα περιλαμβάνει τη βιωματική διδασκαλία της χρήσης της Φωτογραφίας ως μέσου εικαστικής θεραπείας.

Η φωτογραφία σαν μέσο έκφρασης αποκαλύπτει πολλά για τον εαυτό μας και τις ανεξερεύνητες πλευρές μας κι έτσι μπορεί να γίνει ένα σημαντικό όχημα δημιουργικής αυτογνωσίας και θεραπείας καθώς συμβάλλει στην καλλιέργεια της συναισθηματικής και πνευματικής νοημοσύνης μας (ενσυναίσθηση, διαίσθηση) και στην ανάπτυξη μιας αίσθησης συνειδητότητας.

Η εκπαίδευση εμπεριέχει μια σειρά βιωματικών φωτογραφικών ασκήσεων (workshops), και tests της Art Therapy που αποσκοπούν στην εξερεύνηση της φωτογραφικής εκδοχής του κόσμου όπως αυτή ανιχνεύεται μέσα από το προσοφθάλμιο της φωτογραφικής μηχανής.

Κατά τη διάρκεια της βιωματικής αυτής διαδρομής θα μας δοθεί η ευκαιρία να έρθουμε σε επαφή με τις σκέψεις και τα συναισθήματά μας, να ιχνηλατήσουμε τους φόβους και τις επιθυμίες μας, να αφυπνίσουμετις ικανότητες και τις δυνατότητες που βρίσκονται κρυμμένες μέσα μας.

Τέλος, θα μας δοθεί η ευκαιρία να βιώσουμε τον τρόπο με τον οποίο η φωτογραφική πράξη μπορεί να συμβάλλει στο «ευ ζην» μας :η παρατήρηση, η εστίαση στο εδώ και τώρα, η υπέρβαση του βλέμματος της συνήθειας, η γεφύρωση αντιθέσεων και αντιφάσεων, η εξοικείωση με το ξένο και το διαφορετικό, η εξερεύνηση της Σκιάς μας, η καλλιέργεια της εσωτερικής ζωής είναι μόνον μερικά από τα μυστικά διδάγματα της φωτογραφίας που μπορεί να κάνουν τη ζωή μας Τέχνη.

 

ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ART THERAPY

Εισηγήτρια: Εβίτα Μπάρτζελη

Στο μάθημα αυτό οι σπουδαστές θα γνωρίσουν την ιστορία της Θεραπείας μέσω των Εικαστικών Τεχνών και τις εφαρμογές της σε διαφορετικές ιστορικές περιόδους και συνθήκες.

 

ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΙΣ ΑΛΛΕΣ ΘΕΡΑΠΕΙΕΣ ΜΕΣΩ ΤΕΧΝΗΣ

Στόχος του μαθήματος αυτού είναι να έρθουν οι σπουδαστές σε γνωριμία με τις άλλες θεραπείες μέσω Τέχνης (Χοροθεραπεία, Μουσικοθεραπεία, Δραματοθεραπεία, Παιγνιοθεραπεία).

Οι σπουδαστές παρακολουθούν  βιωματικά εργαστήρια από τις άλλες θεραπείες μέσω Τέχνης. Από το πρόγραμμα ορίζεται η παρακολούθηση τουλάχιστον τριών ωρών από τις υπόλοιπες προσεγγίσεις, μπορούν όμως να παρακολουθήσουν και περισσότερες ώρες.

 

ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ

Στο πρόγραμμα γίνονται δεκτοί απόφοιτοι Ψυχολογίας, Ψυχιατρικής, Φιλολογίας, Παιδαγωγικών και άλλων ανθρωπιστικών επιστημών και επαγγελμάτων Υγείας. Απόφοιτοι Σχολής Καλών Τεχνών, Αρχιτεκτονικής, Κινηματογράφου και άλλων καλλιτεχνικών σχολών.

Στο πρόγραμμα μπορούν να γίνουν δεκτοί και απόφοιτοι άλλων σχολών κατόπιν συνέντευξης.

 

ΚΟΣΤΟΣ

Το ετήσιο κόστος είναι 2.500€

Εγγραφή: 500€     

Το υπόλοιπο ποσό μπορεί να κατατεθεί σε δόσεις

 

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Το πρόγραμμα είναι ετήσιο. 

Έναρξη Οκτωβρίου 2017: 16/10/2017

 

Α’ Εξάμηνο: Οκτώβριος 2017 – Ιανουάριος 2018

Β’ Εξάμηνο: Φεβρουάριος – Μάιος 2018

 

ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ

Μαρία Καρκανιά

Διευθύντρια των  Προγραμμάτων  Ψυχολογίας & Υπεύθυνη του Προγράμματος

Η Μαρία Καρκανιά είναι απόφοιτος του Παιδαγωγικού Τμήματος του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και του τμήματος Ψυχολογίας του University of Wales. Συνέχισε τις σπουδές της στο Μεταπτυχιακό πρόγραμμα MBA με κατεύθυνση στη Διοίκηση Ανθρωπίνου Δυναμικού του University of Wales.

Έχει σπουδάσει Χορό μοντέρνο ( ISTD ),  φλαμένκο (Spanish Dance Society), αφρικάνικο (afro-modern) στις σχολές Χορού Ντιάνα Θεοδωρίδου, Φωκάς Ευαγγελινός, studio Χορός- Χώρος (Μέτσης)  και σύγχρονο στη σχολή χορού PK Dance school.

Έχει σπουδάσει πιάνο και αρμονία στο Εθνικό Ωδείο (Παράρτημα Ψυχικού).

Είναι Ψυχολόγος με Ψυχοδυναμική  κατεύθυνση και χρησιμοποιεί θεραπείες μέσω Τεχνών στη θεραπευτική δουλειά της με παιδιά και εφήβους και νέους.

Εξειδικεύεται στη χορήγηση των  ιχνογραφικών προβολικών  τεστ διάγνωσης, Η.T.P (House –Tree- Person), Draw a mother with her child, Kinetic Family, Fairy Tale Test.

Είναι πιστοποιημένη από την Άριστον Ακαδημία Υπολογιστών για τη χορήγηση των τεστ Career Guidance και Ariston Learning Styles (τεστ προσωπικότητας, κλίσεων και δεξιοτήτων).

Είναι συγγραφέας της Παιδικής σειράς βιβλίων «Ανακαλύπτω τα Επαγγέλματα»  (Ανακαλύπτω τα επαγγέλματα Υγείας, Ασφαλείας, Καλλιτεχνικά), (Εκδοτική Άλφα).

Είναι μέλος της  Βρετανικής Εταιρείας Ψυχολόγων (B.P.S).

 

Αγγελική Καστρινέλλη, Φωτογράφος – Ολιστική θεραπεύτρια

Η Αγγελική Καστρινέλλη γεννήθηκε στην Απείρανθο της Νάξου.

 Σπούδασε σκηνοθεσία στην κινηματογραφική σχολή Χατζίκου και φωτογραφία στην ΑΚΤΟ. Συνέχισε την σπουδή στη φωτογραφία στο Φωτογραφικό Κύκλο με δάσκαλο τον Πλάτωνα Ριβέλλη.

Επίσης, έχει ολοκληρώσει το πρόγραμμα «Η χρήση της Θεραπείας μέσω των Εικαστικών Τεχνών στην εκπαίδευση και την υγεία» στο Ελληνοβρετανικό.

Έχει κάνει μέχρι τώρα δέκα ατομικές εκθέσεις στα Χανιά, στη Θεσσαλονίκη, στη Σύρο και στην Αθήνα και έχει εκδώσει δύο βιβλία στα οποία συνδυάζει τη φωτογραφία με το λόγο («4 εποχές και μία Πέμπτη», «Μια βόλτα μόνον»).

Ήταν εισηγήτρια του σεμιναρίου «θεραπευτικής» φωτογραφίας – «Η τέχνη μου κι εγώ» που διεξήχθη το 2017 στο Ελληνοβρετανικό, ενώ έχει πολυετή εκπαιδευτική εμπειρία στον ιδιωτικό τομέα.

Έχει συνεργαστεί με καλλιτέχνες από το χώρο της μουσικής, του θεάτρου και του σύγχρονου χορού (δι)ερευνώντας τις δυνατότητες σύμπραξης της φωτογραφίας με τις άλλες τέχνες.

Έχει επίσης δημοσιευτεί δουλειά της σε φωτογραφικά, λογοτεχνικά και μουσικά περιοδικά.

Ζει στην Αθήνα.

 

Τραγέα Ελένη

Διδάκτωρ της θεωρίας Τέχνης- Ιστορικός Τέχνης

 

Σπούδασε Αρχαιολογία / Ιστορία Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Κρήτης.

Στο Αγγλικό Πανεπιστήμιο  Essex έκανε το Μεταπτυχιακό της πάνω στη Θεωρία και την Ιστορία της Μοντέρνας Τέχνης και στον Κινηματογράφο.

Ολοκλήρωσε το διδακτορικό στη Θεωρία του Κινηματογράφου στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.

Διαθέτει μακρόχρονη εμπειρία στην διδασκαλία ενηλίκων και τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα σχετίζονται με την κοινωνική, φιλοσοφική και ψυχαναλυτική ανάλυση της κινηματογραφικής εικόνας.

Είναι επίσης, ερασιτέχνης φωτογράφος με εκθέσεις στο ενεργητικό της.